mahban
[مدیریت ارشد کتابینو+ مدیر تالار ادبیات بینالملل]
پرسنل مدیریت
مدیریت ارشد
مدیر رسمی تالار
عکاس انجمن
برترین کاربر ماه
ارسالکنندهی برتر ماه
سطح
6
می داد، همه مون توی این موفقیت شریک می شدیم». لین به دفتر مدیر تیم خلاق رفت. به جای استفاده از سبک ارتباط مقتدرانه («شعار فوق العاده ای دارم، بهتره ازش استفاده کنید»)، با روش ملایم تری به پیش رفت.
نمونه متنی در رادیو ارائه داد تا نشان دهد چنین چیزی چطور به نظر می رسد. سپس به مدیر تیم خلاق گفت: «می دونم خلاف قوانینه، اما می خوام بفهمی درباره ی چی صحبت می کنم. نظرت چیه؟ «برانیدش. می خریدش.»». مدیر تیم خلاق با این شعار ارتباط برقرار کرد. به لین نگاه کرد، لبخند زد و گفت: «کمپین ما همینه». این کمپین خودروهای زیادی فروخت و چند جایزه ی تبلیغاتی برد.
الیسون فراگیل، استاد دانشگاه کارولینای شمالی، متخصص ارتباط فروتنانه ای است که دان لین به طرزی مؤثر از آن استفاده کرد. او پی برده است که سبک گفتار افراد از بخشندگی و گیرندگی افراد نشانه هایی مخابره می کند. گیرندگان از ارتباط مقتدرانه استفاده می کنند: با حالت تهاجمی و بی رودربایستی حرف می زنند. بخشندگان فروتنانه تر سخن می گویند و از تکنیک های صحبت محتاطانه همچون موارد زیر استفاده می کنند:
درنگ ها: «خب»، «اوم»، «آه»، «می دونی» قطعی صحبت نکردن: «بهنوعی»، «شاید»، «احتمالاً»، «فکر می کنم» رفع مسئولیت: «شاید ایده ی بدی باشه، اما»
سؤالات کوتاه: «جالبه، نه؟»، «ایده ی خوبیه، مگه نه؟» قیدهای تأکیدی: «واقعاً»، «خیلی»، «کاملاً» این نشانه ها پیام واضحی را برای مخاطب می فرستند: گوینده فاقد
اعتمادبه نفس و اقتدار است.
عدم اعتمادبه نفس چیز بدی است، مگر نه؟
اگر بخواهیم موبه مو بررسی کنیم که دان لین چگونه ایده ی خود را مطرح کرد، می توانیم دو نشانه از گفتار فروتنانه ببینیم: رفع مسئولیت و سؤال کوتاه. رفع مسئولیت او این بود: «می دونم خلاف قوانینه، اما...» و سؤال کوتاهش نیز این بود: «نظرت چیه؟» فراگیل می گوید وقتی افراد مجبورند در تیم ها و امور خدماتی، همکاری نزدیک با هم داشته باشند، گفتار فروتنانه بسیار تأثیرگذارتر از گفتار مقتدرانه است.
برای اینکه فضای یکی از تحقیقات او را درک کنید، تصور کنید هواپیمای تان در بیابانی سقوط کرده است. همکارتان جیمی همراه تان است. باید دوازده وسیله را اولویت بندی کنید، وسایلی از جمله چراغ قوه و نقشه و اولویت بندیتان باید بر اساس اهمیت وسیله برای بقا باشد. اولویت بندی تان
نمونه متنی در رادیو ارائه داد تا نشان دهد چنین چیزی چطور به نظر می رسد. سپس به مدیر تیم خلاق گفت: «می دونم خلاف قوانینه، اما می خوام بفهمی درباره ی چی صحبت می کنم. نظرت چیه؟ «برانیدش. می خریدش.»». مدیر تیم خلاق با این شعار ارتباط برقرار کرد. به لین نگاه کرد، لبخند زد و گفت: «کمپین ما همینه». این کمپین خودروهای زیادی فروخت و چند جایزه ی تبلیغاتی برد.
الیسون فراگیل، استاد دانشگاه کارولینای شمالی، متخصص ارتباط فروتنانه ای است که دان لین به طرزی مؤثر از آن استفاده کرد. او پی برده است که سبک گفتار افراد از بخشندگی و گیرندگی افراد نشانه هایی مخابره می کند. گیرندگان از ارتباط مقتدرانه استفاده می کنند: با حالت تهاجمی و بی رودربایستی حرف می زنند. بخشندگان فروتنانه تر سخن می گویند و از تکنیک های صحبت محتاطانه همچون موارد زیر استفاده می کنند:
درنگ ها: «خب»، «اوم»، «آه»، «می دونی» قطعی صحبت نکردن: «بهنوعی»، «شاید»، «احتمالاً»، «فکر می کنم» رفع مسئولیت: «شاید ایده ی بدی باشه، اما»
سؤالات کوتاه: «جالبه، نه؟»، «ایده ی خوبیه، مگه نه؟» قیدهای تأکیدی: «واقعاً»، «خیلی»، «کاملاً» این نشانه ها پیام واضحی را برای مخاطب می فرستند: گوینده فاقد
اعتمادبه نفس و اقتدار است.
عدم اعتمادبه نفس چیز بدی است، مگر نه؟
اگر بخواهیم موبه مو بررسی کنیم که دان لین چگونه ایده ی خود را مطرح کرد، می توانیم دو نشانه از گفتار فروتنانه ببینیم: رفع مسئولیت و سؤال کوتاه. رفع مسئولیت او این بود: «می دونم خلاف قوانینه، اما...» و سؤال کوتاهش نیز این بود: «نظرت چیه؟» فراگیل می گوید وقتی افراد مجبورند در تیم ها و امور خدماتی، همکاری نزدیک با هم داشته باشند، گفتار فروتنانه بسیار تأثیرگذارتر از گفتار مقتدرانه است.
برای اینکه فضای یکی از تحقیقات او را درک کنید، تصور کنید هواپیمای تان در بیابانی سقوط کرده است. همکارتان جیمی همراه تان است. باید دوازده وسیله را اولویت بندی کنید، وسایلی از جمله چراغ قوه و نقشه و اولویت بندیتان باید بر اساس اهمیت وسیله برای بقا باشد. اولویت بندی تان