به انجمن رمان نویسی بوکینو خوش آمدید.

بوکینو با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی ایجاد شده‌ است و همواره در تلاشیم تا فضایی با کیفیت و صمیمیت را خدمت شما ارائه دهیم. با بوکینو، طعم شیرین و لذت‌بخش موفقیت را بچشید!

ثبت‌نام ورود به حساب کاربری
  • نويسندگان گرامی توجه کنید: انجمن بوکینو تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می‌باشد؛ لذا از نوشتن آثار غیراخلاقی و مبتذل جداً خودداری کنید. در صورت عدم رعایت قوانین انجمن، آثار شما حذف خواهد شد. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با گزارش کردن ما را یاری کنید.
    (کلیک کنید.)
  • قوانین فعالیت و ارسال محتوا در انجمن بوکینو
    (کلیک کنید.)
  • انجمن مجهز به سیستم تشخیص کاربران دارای چند حساب کاربری می‌باشد؛ در صورت مشاهده حساب کاربری شما مسدود می‌گردد.
  • باز کردن گره‌ از یک ماجرای جنایی، زمانی راحت است که شواهد و مدارک کافی داشته باشیم یا حداقل کسی باشد که بتواند با حرف‌هایش، ما را به کشف حقیقت نزدیک‌تر کند؛ اما اگر تمام افراد به قتل رسیده باشند، چه؟!
    رمان - کاراکال | حدیثه شهبازی کاربر انجمن بوکینو

mahban

[مدیریت ارشد کتابینو+ مدیر تالار ادبیات بین‌الملل]
پرسنل مدیریت
ارسال‌کننده‌ی برتر ماه
سطح
6
 
تاریخ ثبت‌نام
2024-07-04
نوشته‌ها
3,160
مدال‌ها
10
سکه
18,012
انواع گزینه های محرک بیرونی


شرکت ها چهار نوع گزینه ی محرک بیرونی برای هدایت و ترغیب مخاطب جهت اتخاذ و تکمیل اقدامات مطلوب و مورد نظر دارند:

۱ .گزینه های محرک هزینه دار تبلیغات و بازاریابی با موتورهای جستجو و سایر کانالهای پولی به طورمعمول برای جلب توجه مخاطب استفاده میشوند و آنها را به تصمیم گرفتن ترغیب میکنند. گزینه های محرک پولی راه های مؤثر اما پرهزینه ای برای جلب توجه مخاطبان است. شرکت هایی که روی نحوه ی رفتار و عادت های
مخاطبان کار میکنند، معمولاًاز گزینههای محرک پولی استفاده نمیکنند و یا در صورت استفاده، مدت زمان زیادی را صرف این گزینه ها نمیکنند.

فرض کنید فیسبوک و توییتر مجبور باشند جهت ترغیب مخاطبان برای بازدید از سایت، تبلیغات هزینه دار انجام دهند، در این صورت این شرکت ها خیلی زود ورشکسته میشوند؛ به همین دلیل پرداخت و هزینه برای جذب مخاطبان در اغلب مدل های تجاری، دائمی و همیشگی نیست.
معمولاً شرکت ها از گزینه های هزینه دار استفاده میکنند تا مخاطبان جدیدی جذب کنند و در مراحل بعد، از گزینه های محرک دیگر برای بازگرداندن و حفظ آنها استفاده میکنند.

۲ .گزینه های محرک سودآور


گزینه های محرک سودآور اغلب رایگان هستند چون به صورت مستقیم خریداری نمیشوند، بلکه نیازمند صرف زمان در روابط عمومی هستند. ذکر شدن در رسانه های مورد نظر، ویدیوهای آنلاین داغ و قرارگرفته در اپ استورهای معروف و مشخص، همگی راه های مؤثری برای جلب توجه
هستند. ممکن است نتایج میزان فروش در بلندمدت با موفقیت همراه باشد، اما آگاهی ایجادشده با گزینه های محرک سودآور، معمولاً طول عمر کوتاهی دارند.

شرکت ها جهت استفاده از گزینه های سودآور برای به بهره‌مندی در بلندمدت و
ادامه دار مخاطب، باید محصولات خود را در کانون توجه قرار دهند، ولی این کار دشوار و غیرقابل پیشبینی است.
 

mahban

[مدیریت ارشد کتابینو+ مدیر تالار ادبیات بین‌الملل]
پرسنل مدیریت
ارسال‌کننده‌ی برتر ماه
سطح
6
 
تاریخ ثبت‌نام
2024-07-04
نوشته‌ها
3,160
مدال‌ها
10
سکه
18,012
۳ .گزینه های محرک را*ب*طه محور

تعریف و تمجید یک نفر از محصولات یا خدمات تا حد زیادی در نقش محرک بیرونی مؤثر است و مخاطب را به سوی اقدامی خاص هدایت میکند. معرفی
و اشاره به محصول از سوی دوستان و خانواده، به صورت دعوت نامه ی الکترونیک، «لایک» روی سایت فیسبوک یا تعریف و تمجید مستقیم و دهان به دهان، اغلب عاملی کلیدی در زمینه ی انتشار فناوری است.

با توجه به اینکه مردم دوست دارند درباره گزینه هایی که به آنها پیشنهاد میشود با یکدیگر صحبت کنند، معمولاًاین نوع محرک نتیجه بخش است؛ برای مثال، گذر از رکورد فروش آنلاین پیپال در اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی امری دشوار است.
پیپال میدانست صاحبان حساب، زمانی که ارسال پول به صورت آنلاین را برای سایر مخاطبان آغاز کنند، به ارزش بسیار زیاد این
سرویس پی میبرند. اینکه فردی برای شما به صورت آنلاین پول بفرستد، انگیزشی برای افتتاح حساب برای شما است. با توجه به اینکه پیپال به صورت آنلاین و شبکه ای انجام میشد و همچنین برای مخاطبان بسیار سودمند بود، با رشد روزافزونی مواجه شد.

متأسفانه برخی از شرکت ها از دام های آنلاین و محرک را*ب*طه محور به شکل های غیراخلاقی استفاده میکنند. این شرکت ها با ایجاد مواردی که به اصطلاح مدل های سیاه نامیده میشوند، فعالیت خود را گسترش میدهند.

وقتیکه طراحان به عمد مخاطبان را فریب میدهند تا آنها دوستان خود را دعوت کنند یا پیام های خاصی را در شبکه های اجتماعی منتشر کنند، ممکن است در ابتدای امر شاهد رشد و موفقیت باشند، اما با این کار حسن نیت و اعتماد مخاطبان را نسبت به خود از دست خواهند داد. وقتی مردم بفهمند که فریب خورده اند، ناامید میشوند و از این محصول استفاده نخواهند کرد.

استفاده ی صحیح از محرک های را*ب*طه محور، نیازمند ایجاد پایگاهی برای مخاطبان در به اشتراک گذاری مزایای محصول با سایرین است.


۴ .محرکهای تعلقی


محرک های تعلقی زندگی ما را احاطه کرده اند. آنها به طور مرتب در زندگی روزمره ظاهر میشوند، اما نکته ی مهم این است که مخاطب در ظاهر شدن این محرکها اختیار کامل دارد؛ برای مثال، اطلاع رسانی برای به روز کردن یک برنامه ی کاربردی بر روی صفحه ی تلفن مخاطب که مربوط به یک روزنامه ی آنلاین است و مخاطب اشتراک آن را دارد، زمانی ظاهر میشود که مخاطب خود این درخواست را داشته باشد. تا زمانی که مخاطب علاقه مند به دریافت محرک باشد ، شرکت از آن محرک برای جلب توجه مخاطب استفاده می کند .
 

mahban

[مدیریت ارشد کتابینو+ مدیر تالار ادبیات بین‌الملل]
پرسنل مدیریت
ارسال‌کننده‌ی برتر ماه
سطح
6
 
تاریخ ثبت‌نام
2024-07-04
نوشته‌ها
3,160
مدال‌ها
10
سکه
18,012
محرک های تعلقی، فقط بعد از اینکه مخاطبان یک حساب را به وجود آورند و
آدرس ایمیل خود را ارائه دهند و اپلیکیشن مربوطه را نصب کنند، فعال
میشوند و مهمتر اینکه پس از طی این مراحل، مخاطب از روزنامه ها میتواند استفاده کند و یا اینکه موافقت خود را برای ادامه ی ارتباطات اعلام کند.

درحالیکه محرک های را*ب*طه محور، سودآور و هزینه دار به دنبال جذب مخاطب های جدید هستند، در سوی دیگر، محرک های تعلقی فقط به دنبال تکرار در حضور و مشارکت فرد هستند تا از این طریق یک عادت در ذهن فرد شکل بگیرد.

بدون محرک های تعلقی و اجازه ی مخاطب برای ورود به فضای ذهنی شان، به سختی شناخت دقیقی از مخاطب به دست می آید؛ همان شناختی که در تغییر رفتار آنها نکته ای حیاتی است. محرک های بیرونی تنها گام اول محسوب میشوند. هدف این نوع از محرک ها، هدایت مخاطبان به سوی مدل هوک است تا از این طریق (بعد از انجام چرخه های موفقیت آمیز) دیگر نیازی به هیجان آوردن محرک های درونی نداشته باشند.


محرک های درونی

وقتی یک محصول را*ب*طه ی تنگاتنگی را با اندیشه، احساس و یا عادت از پیش موجود برقرار میکند؛ درواقع باعث پدید آمدن یک محرک درونی میشود. برخلاف محرک های بیرونی که از عوامل حسی مثل ساعت آلارم صبحگاهی(ساعت زنگدار) و یا دکمه ی بزرگ «ورود به حساب کاربری» استفاده میکنند، در محرک های درونی ، شما اصلاً نمیتوانید آن را بشنوید، ببینید و یا آن را لمس کنید.

محرک های درونی، به طور خودکار در ذهن شما ظاهر میشوند. ارتباط محرک های درونی با یک محصول درواقع همان مؤلفه ی اصلی و مرتبط با نیاز مشتریان است.
برای مثال خانم یین به اینستاگرام عادت کرده است که به عنوان یک محرک درونی، قابل پیشبینی است؛ بنابراین به برنامه ی کاربردی برای اصلاح عکس های خود نیازمند است. تکرار نیاز خانم یین در را*ب*طه با اصلاح تصاویر و وجود برنامه ی کاربردی در تلفن همراه، برای او یک محرک درونی است.

شدت نیاز به موردهایی مانند اینستاگرام ممکن است خیلی کم باشد، ولی هشدار دقیقاً به موقع نمایش داده می‌شود.
 

mahban

[مدیریت ارشد کتابینو+ مدیر تالار ادبیات بین‌الملل]
پرسنل مدیریت
ارسال‌کننده‌ی برتر ماه
سطح
6
 
تاریخ ثبت‌نام
2024-07-04
نوشته‌ها
3,160
مدال‌ها
10
سکه
18,012
در زندگی تعداد زیادی از موردهای استرس زا و موردهایی که به آنها عادت داریم وجود دارند که اطلاعی از آنها نداریم.

احساسات مثبت ممکن است مانند محرک درونی عمل کنند. ما از محصولات برای برطرف کردن مشکلات و برآورده کردن نیازهای خود استفاده میکنیم. میل و نیاز به سرگرمی ممکن است برای برطرف کردن خستگی ایجادشده باشد. نیاز به اشتراک گذاشتن اخبار مثبت ممکن است به دلیل نیاز به نگهداری روابط اجتماعی ایجادشده باشد.

همانطور که شناسایی راه حل های مناسب برای برطرف کردن مشکلات، ازجمله اهداف طراحان محصول است، مخاطبان وقتی محصولهایی را پیدا کنند که نیازشان را برطرف کند، احساس مثبت دارند. پس از استفاده ی
مکرر از محصولات، پیوند بین محصول و مصرف کننده، با رضایت شکل میگیرد؛ مانند لایه های مروارید در داخل صدف.

به تدریج پیوند شکل یافته، مستحکم و به عادت تبدیل میشود و زمانی که به عادت تبدیل شود، به عنوان محرک درونی به سمت آن محصول حرکت میکند.
مطالعه ای در دانشگاه علوم و فناوری میسوری (of University Missouri Technology and Science (نشان داد که چگونه راه حل های مبتنی بر فناوری،
باعث تسکین مشکل های روانشناسی میشود. در سال ۲۰۱۱ ،تعداد ۲۱۶ نفر داوطلب شدند تا فعالیت های اینترنتی آنها به صورت ناشناس بررسی شود.

در طول دوره، توالی و میزان استفادهی آنها از وبسایتها و میزان آنلاین بودن داوطلبان بررسی شد. نتایج بخش خدمات مرتبط با درمان افسردگی را
در انتهای تحقیق، محققان در وبسایت دانشگاه بررسی کردند. یکی از محققان به نام چلاپان (Sriram Chellappan )بیان میکند: «ما تشخیص دادیم که استفاده از اینترنت با افسردگی را*ب*طه ی مستقیم دارد». برای مثال داوطلبانی با علائم افسردگی، تمایل داشتند بیشتر از خدمات ایمیل استفاده کنند و همچنین از دیگر مواردی که در این افراد مشاهده میشود، عبارت است از استفاده ی زیاد از اینترنت برای مشاهده ی ویدئو، بازی کردن و چت کردن.

نتایج این تحقیق نشان میدهد افرادی که نشانه های افسردگی دارند، بیشتر از اینترنت استفاده میکنند. دلیل آن چیست؟ یک فرضیه بیان میکند افراد افسرده، معمولاً دارای احساسات منفی هستند و به دنبال این هستند که با استفاده از فناوری، اینترنت و شبکه های اجتماعی احساسات خود را تسکین دهند.
 

mahban

[مدیریت ارشد کتابینو+ مدیر تالار ادبیات بین‌الملل]
پرسنل مدیریت
ارسال‌کننده‌ی برتر ماه
سطح
6
 
تاریخ ثبت‌نام
2024-07-04
نوشته‌ها
3,160
مدال‌ها
10
سکه
18,012
معمولاً، افرادی که احساس کسالت میکنند، به دنبال هیجان هستند و به سمت عنوان های جذاب کشیده میشوند و افرادی که استرس دارند، به دنبال عوامل تسکین دهنده در وب سایت هایی مانند پینترست هستند. زمانی که احساس تنهایی کنیم، وب سایت هایی مانند فیسبوک و توییتر میتوانند روابط اجتماعی را برای ما تداعی کنند.

گوگل، فقط با یک کلیک میتواند نداشتن اطمینان را برطرف کند. ایمیل مادر تمام موارد مرتبط با شكل‌گیری عادت به فناوری است؛ ایمیل راه حل مناسبی برای داشتن ارتباط با سایرین در شرایط و زمان های مرده ی زندگی ماست.
یکبار دیگر در قلاب گیر افتادیم. استفاده از این ابزارها نیازی است که باید سریعاً پاسخگوی آن باشیم؛ این نیازها خود را نشان نمی دهند، بلکه بر واکنش های سریع ما نسبت به ایجاد احساس مطلوب تمرکز دارند.
محصولاتی که با محرک های درونی پیوند میخورند، در مخاطب احساس تسکین ایجاد می کنند.

محرک های درونی باعث میشوند، اطلاعاتی به کاربران داده شود که عکس العمل آنها در برابر محصولات و خدمات مختلف شکل گیرد. ارتباط محصولات و خدمات با محرک های درونی یکشبه به وجود نمی آید، بلکه با استفاده ی مستمر، ممکن است در طی هفته ها و ماه ها شکل گیرد. عادتهای جدید باعث برانگیختن محرک های خارجی میشوند، اما شکلگیری
ارتباط با محرکهای درونی باعث گیر افتادن مخاطب در قلاب میشود.

همانگونه که خانم یین بیان کرد: «من تنها زمانی از اینستاگرام استفاده میکنم که برای من جذاب باشد»، اینستاگرام با ایجاد فعالیت های معمولی که
روزانه توسط کاربران انجام میشود، به صورت متفکرانه از محرک های بیرونی به سمت محرک های درونی حرکت کرده است. نیاز خانم یین به اینکه
هرلحظه احساس کند که زمان وی باارزش است، باعث شده تا از اینستاگرام استفاده کند. درواقع، خانم یین دیگر به محرک بیرونی نیازی ندارد و محرک های درون ایشان باعث شده مستمر از شبکه ی اجتماعی اینستاگرام
استفاده کند.
 

mahban

[مدیریت ارشد کتابینو+ مدیر تالار ادبیات بین‌الملل]
پرسنل مدیریت
ارسال‌کننده‌ی برتر ماه
سطح
6
 
تاریخ ثبت‌نام
2024-07-04
نوشته‌ها
3,160
مدال‌ها
10
سکه
18,012
ساختن محرک ها


محصولاتی باعث شکل گیری عادت میشوند که پاسخگوی نیاز
مصرف‌کنندگان باشند و در آنها احساس رضایت ایجاد کنند؛ بنابراین طراحان محصول بایستی محرک های درونی مصرف‌کنندگان را بشناسند و از این طریق پاسخگوی نیاز آنها باشند.

شناسایی محرک درونی نیازمند بررسی بیشتر مصرف‌کنندگان است که با تحقیقات انجام میشود. شناسایی محرک‌های درونی نیازمند مطالعه‌ی عمیق و دقیق در احساسات مصرف‌کنندگان است.

هدف نهایی از شکل دادن عادت به محصولات، برآورده کردن نیاز
مصرفکنندگان با ایجاد را*ب*طه بین محصولات و نیازشان است، به صورتی که محصول و خدمت را منبعی برای برطرف کردن نیاز خود بشناسند. در ابتدا، شرکت‌ها بایستی نیاز مصرف‌کنندگان را شناسایی کنند؛ این نیاز به احساس آنها وابسته است؛ و از این طریق ویژگی‌های موردنیاز در محصول برای برطرف کردن این نیازها را بررسی کنند.

از چه طریقی طراحان منبع
برآورده کردن نیاز مصرفکنندگان را شناسایی میکنند؟
بهترین روش، بررسی محصولاتی است که باعث شکلگیری عادت شده اند و نه کپی کردن از آنها. درواقع، باید از چگونگی عملکرد این محصولات الگوبرداری کرد و نه کپی برداری؛ بنابراین الگوبرداری از محصولات موفق در
شکلدهی عادت، تمرینی است برای شناسایی عمیق خواسته ها و نیازهای ذهنی مصرف کنندگان.

ایوان ویلیامز (Williams Evan )بنیانگذار بلاگر و توییتر معتقد است:

«اینترنت، غول چراغ جادوی ماشینی است که هرچه کاربران بخواهند میدهد».
ویلیام همچنین بیان میکند: «ما اغلب فکر میکنیم که اینترنت کار
جدید را انجام میدهد، درحالیکه مردم فقط همان کارهایی را که پیش از این انجام میدادند میخواهند از طریق اینترنت انجام دهند».

درواقع، نیازها برای دوره ی زمانی خاصی نیستند و در تمام جهان یکسان هستند. صحبت کردن با مردم در مورد خواسته ها و نیازهایشان نتیجه ای نخواهد داشت؛ زیرا آنها نمیدانند که نیازهایشان تحت تأثیر کدام یک از احساساتشان است. مردم به این موارد فکر نمی کنند. بررسی ها نشان میدهد، چیزی که مردم می گویند، کاملاً با چیزی که در عمل واقعاً میخواهند، متفاوت است.

اریکا هال (Hall Erika ،) محقق، در مورد روش تحقیق معتقد است: «محققان دریافتند کاری که مردم واقعاً میخواهند انجام دهند، با کاری که تمایل دارند
انجام دهند، متفاوت است و این تفاوت به امکانات آنها بستگی دارد».

بررسی این اختلافات نشان دهنده ی فرصتها است. چرا مردم پیام های متنی ارسال میکنند؟ چرا عکس میگیرند؟ به چه دلیل
برنامه های تلویزیونی و یا مسابقات زنده ی ورزشی تماشا میکنند؟
 

mahban

[مدیریت ارشد کتابینو+ مدیر تالار ادبیات بین‌الملل]
پرسنل مدیریت
ارسال‌کننده‌ی برتر ماه
سطح
6
 
تاریخ ثبت‌نام
2024-07-04
نوشته‌ها
3,160
مدال‌ها
10
سکه
18,012
این موارد اسخگوی چه نیازهایی است و مخاطبان پیشازاین اقدام‌ها چه احساسی دارند.
مصرف کنندگان محصولات شما نسبت به استفاده از محصولات چه احساسی دارند؟
در چه زمان و مکانی از محصولات استفاده میکنند؟
تحت تأثیر چه احساسی قرار میگیرند و چه محرکی در آنها عمل میکند؟
جک دورسی (Dorsey Jack )بنیانگذار توییتر و اسکوار (Square )پاسخ هایی را که شرکت برای این سؤال های مهم داده است بیان میکند: «اگر میخواهید عموم مردم محصولات شما را بپذیرند، بایستی پای خود را در کفش آنها قرار دهید (خود را جای آنها بگذارید) و باید یک داستان از طرف آنها بنویسید»؛

بنابراین زمان زیادی را برای نوشتن داستان کاربران صرف کردیم. در نوشتن داستان، تمام مشخصاتی که مصرف کنندگان به آن نیاز دارند و انتظار دارند یک محصول برآورده کند، باید هماهنگ شود. برای انجام
هماهنگی بین محصول و نیاز مصرفکنندگان بایستی تمام سطوح سازمان (گروه مهندس، تولید، طراحی، گروه فروش، خدمات فروش و...) خود را با
نیاز مصرف کنندگان هماهنگ کنند.

دورسی معتقد است، توصیف واضح از نیازها، احساسات و انتظارات در را*ب*طه با محصول و خدمات باعث انتخاب راه حل های مناسب است.

روشی برای بررسی نیاز و خواسته ی مصرف کنندگان، پرسیدن «چرا؟» است که در بیشتر مواقع باعث شناسایی یک احساس میشود. معمولاً با ۵ سؤال
این اتفاق رخ میدهد. این سیستم روشی است که از سیستم های شرکت تویوتا که تایچی اوهنو (Ohno Taiichi )ابداع کرده است که به روش ۵Whys مشهور است.

اوهنو معتقد است با روش علمی تویوتا و تکرار سؤال چرا،
ماهیت یک مشکل به خوبی شناسایی و راه حل آن مشخص میشود. با روش ۵ سؤال، چرایی شکل گیری عادت و محرک های درونی بررسی میشود.

درواقع این سؤال ها باعث میشوند هسته ی مرکزی محرک های درونی را شناسایی کرد.
برای مثال، برای بررسی محرک های مرتبط با ایمیل، سؤال های زیر از جولی پرسیده شد و او پاسخ های خود را بیان کرد:

سؤال اول: چرا از ایمیل استفاده میکنی؟
پاسخ: میخواهم پیامهای خود را ارسال کنم و پیامهای سایرین را دریافت نمایم.

سؤال دوم: چرا این کار را انجام میدهی؟
پاسخ: میخواهم اطلاعات را سریع با دیگران به اشتراک بگذارم و اطلاعات آنها را دریافت کنم .
 

mahban

[مدیریت ارشد کتابینو+ مدیر تالار ادبیات بین‌الملل]
پرسنل مدیریت
ارسال‌کننده‌ی برتر ماه
سطح
6
 
تاریخ ثبت‌نام
2024-07-04
نوشته‌ها
3,160
مدال‌ها
10
سکه
18,012
سؤال سوم: چرا این کار را انجام میدهد؟
پاسخ: برای اینکه بفهمد همکاران، دوستان و آشنایان او چگونه زندگی میکنند.

سؤال چهارم: چرا نیاز داشت که بداند؟
پاسخ: برای اینکه اگر کسی به او نیاز داشت متوجه شود.

سؤال پنجم: چرا به آن موضوع اهمیت میداد؟
پاسخ: برای اینکه میترسید از حلقه خارج شود.

اکنون درمییابیم که ترس، یک محرک درونی بسیار قوی است و ما راه‌حل‌های خود را به گونه ای طراحی میکنیم که به جولی در برطرف کردن ترسش کمک کند.

مشخص است با بررسی اشخاص دیگر نتایج دیگری حاصل میشود؛ با بررسی افراد مختلف و پاسخ هایشان، محصولات را به‌گونه‌ای طراحی میکنند که نیاز افراد را پاسخگو باشند.

با درک نیاز و خواسته ی مخاطبان میتوان به مرحله بعد رفت و بررسی کرد آیا محصولات ما پاسخگوی نیاز مصرف کنندگان هست یا نه.
بررسی محرک های اینستاگرام
بخش زیادی از موفقیت اینستاگرام و آنچه باعث میشود میلیونها کاربر را هر روزبه هم نزدیکتر کند، توانایی شرکت در شناخت محرک های کاربرانش
است.
اینستاگرام برای افرادی مانند خانم یین محیطی برای ابراز احساسات و عواطف است که در آن گذر زمان به صورت مجازی و در قالب پیکسل ها ثبت میشوند.

استفاده ی همیشگی خانم یین از اینستاگرام، با محرکی خارجی شروع شده است. دوستش به او پیشنهاد استفاده از اینستاگرام را داد و خانم یین نیز قبل
از استفاده ی منظم از برنامه، چند هفته، مستمر از آن استفاده کرد. خانم یین هر وقت عکس میانداخت آن را در فیسبوک و توییتر برای دوستانش به اشتراک میگذاشت. تصور کنید اولین بار است عکسی را در اینستاگرام میبینید، آیا آن عکس توجه شما را جلب میکند؟ آیا شما را
کنجکاو میکند؟ آیا سبب میشود کار خاصی را انجام دهید؟
این عکس ها به عنوان محرک خارجی را*ب*طه ای عمل میکنند و سطح آگاهی را بالا میبرند و باعث میشوند تا دیگران این برنامه را نصب و از آن استفاده
کنند .
 

mahban

[مدیریت ارشد کتابینو+ مدیر تالار ادبیات بین‌الملل]
پرسنل مدیریت
ارسال‌کننده‌ی برتر ماه
سطح
6
 
تاریخ ثبت‌نام
2024-07-04
نوشته‌ها
3,160
مدال‌ها
10
سکه
18,012
عکسهای اینستاگرام که در فیسبوک و توییتر به اشتراک
گذاشته شده اند تنها محرک خارجی برای آغاز به کار کاربران جدید نیستند، بلکه برخی از کاربران از طریق رسانه ها و وب نوشته ها با این برنامه آشنا شده اند و همچنین جایگاه ویژهای که شرکت اپل در اپاستور (Store App )برای اینستاگرام در نظر گرفته است در جذب کاربران آن مؤثر بود.

اینستاگرام به محض نصب شدن، از محرک‌های خارجی شخصی نیز بهره میبرد. بدین صورت که با نصب برنامه، آیکون مربوط به آن روی صفحه ی
گوشی نمایش داده میشود و یادآوری های مربوط به پست ها بر روی گوشی باعث جلب نظر مجدد کاربر میشود.

با استفاده ی زیاد از اینستاگرام، محرک های درونی شکل میگیرند و آنچه در گذشته گاهی رخ میداد اکنون تبدیل به استفاده ی روزانه و معمول بسیاری از کاربران شده است.
ترس از دست دادن لحظه ای خاص، در کاربر باعث ایجاد استرس میشود. این احساس منفی نوعی محرک درونی است که کاربر برای کاهش استرس با
انداختن عکس دوباره به برنامه مراجعه میکند. در کنار بهره گیری کاربران از خدمات، محرک های درونی جدید شکل میگیرند.

اینستاگرام چیزی بیش از جایگزین برای دوربین است؛ درواقع نوعی شبکه ی اجتماعی است. این برنامه به کاربرانش کمک میکند تا با ارتباط با دیگران، از بی حوصلگی دربیایند و عکس های خود را به اشتراک بگذارند.

اینستاگرام مانند بسیاری دیگر از شبکه های اجتماعی، ترس ملموسی را به نام ترس جاماندن از دیگران (out missing of fear: FOMO ) ایجاد میکند.
همراهی با محرک های درونی در اینستاگرام سبب ایجاد عادت های جدید میشود.
اکنون زمان درک مکانیسم برقراری ارتباط میان مشکل کاربران با راه حل شما است که با استفاده از مرحله ی بعدی مدل هوک انجام میگیرد. در فصل
بعد، به این مطلب خواهیم پرداخت که روند پیشرفت افراد از محرک به سمت عمل چگونه در پایه ریزی روش های جدید مؤثر خواهد بود.
 

mahban

[مدیریت ارشد کتابینو+ مدیر تالار ادبیات بین‌الملل]
پرسنل مدیریت
ارسال‌کننده‌ی برتر ماه
سطح
6
 
تاریخ ثبت‌نام
2024-07-04
نوشته‌ها
3,160
مدال‌ها
10
سکه
18,012
به خاطر بسپارید و به اشتراک بگذارید

• محرک ها، کاربران را به عمل وامی‌دارند و این اولین قدم در مدل هوک میباشد.
• دو نوع محرک وجود دارد: خارجی و داخلی

• محرکهای خارجی با ارائه ی اطلاعات در محیط اطراف کاربر به او میگویند در مرحله ی بعد باید چه کاری انجام دهد.

• محرک های داخلی با پیش فرض های ذهنی به کاربر می گویند چه کاری را در مرحله ی بعد انجام دهد.

• از احساسات منفی به عنوان محرک های داخلی استفاده میشود .

• سازندگان، برای ساخت محصولی که باعث شکل گیری عادت است، بایستی بدانند کدام احساس کاربر ممکن است با محرک خارجی گره بخورد و نیز باید بدانند که چگونه از یک محرک خارجی برای تحریک کاربر جهت انجام کاری خاص بهره بگیرند.



تمرین

برای انجام تمرین‌های زیر به پاسخ هایی که به سؤالات بخش «تمرین» فصل قبل دادید، رجوع کنید:

• مصرف کنندگان محصول شما چه افرادی هستند؟
• مصرفکنندگان قبل از شکل‌گیری عادت موردنظر شما، چه‌کاری انجام میدادند؟
• با استفاده از روش «پنج چرایی» توصیف شده در این فصل، سه نوع محرک خارجی را که سبب استفادهی مصرف کننده از محصول شما میشود، نام
ببرید.
• مصرف کنندگان محصول شما بیشتر درگیر کدام محرک درونی هستند؟
• در جمله ی زیر به جای محرک درونی و عادت موردنظر، نام آنها را بنویسید:
هرگاه مصرف کننده (محرک درونی)، (اولین عمل عادتی موردنظر) را انجام میدهد.


• به سؤال شماره ۳ رجوع کنید. مکانها و زمانهای احتمالی برای ارسال محرک خارجی کدماند؟
• شما چگونه محرک خارجی را با محرک داخلی تا زمانی که مصرف کننده افزایش مییابد مرتبط میکنید؟
• سه روش معمول که مصرف‌کنندگان را برای استفاده از فناوری رایج (ایمیل، یادآورها، پیام متنی و...) تحریک میکند، نام ببرید. سپس سه راه غیرمعمول را نام ببرید (وسایل الکترونیکی پوشیدنی، کبوتر نامه بر، سنسورهای بیومتری و...). این روشهای غیرمعمول باعث شناسایی راهکارهای ویژه ای میشود.

فناوری های نوین در سالهای اخیر فرصت های تحریک کننده ی غیرقابل باور را به وجود آورده اند.
 
بالا