mahban
[مدیریت ارشد کتابینو+ مدیر تالار ادبیات بینالملل]
پرسنل مدیریت
مدیریت ارشد
مدیر رسمی تالار
عکاس انجمن
برترین کاربر ماه
ارسالکنندهی برتر ماه
سطح
6
فعالیت در قلمرو عادت
یک شرکت میتواند احتمال عادت ساز بودن محصولاتش را با ترسیم دو عامل
تشخیص دهد:
تکرار (این رفتار چند وقت یکبار رخ میدهد) و مطلوبیت ذهنی (این رفتار نسبت به سایر راه حل ها چه قدر در ذهن کاربر مفید و باارزش است).
جستوجو در گوگل هرروز بارها رخ میدهد، اما هر جستوجویی که انجام میشود، مقدار ناچیزی از سایر موتورهای جستوجو مانند بینگ بهتر است.
در مقابل، استفاده از آمازون ممکن است با تکرار کمتری انجام شود، اما کاربران ارزش این را میدانند که هر چیزی لازم داشته باشند، در این فروشگاه بی همتا خواهند یافت.
رفتاری که با تکرار و مطلوبیت ذهنی کافی انجام شود، وارد منطقه ی عادت میشود و همین کمک می کند تا آن رفتار به پیشفرض ذهن تبدیل شود. اگر هریک از این عوامل کاهش یابد و رفتار، زیر منطقه ی مشخص شده قرار گیرد، احتمال کمی دارد که رفتار موردنظر به عادت تبدیل شود.
توجه کنید که منحنی رو به پایین شیب دارد اما هیچگاه بر محور مطلوبیت ذهنی منطبق نمیشود. بعضی رفتارها هرگز تبدیل به عادت نمی شوند، زیرا با تکرار کافی انجام نمی شوند. رفتارهای کم تکرار، فارغ از میزان مطلوبیت، فعالیت های آگاهانه باقی میمانند و هرگز به یک انتخاب ناآگاهانه و از روی عادت تبدیل نمی شوند.
در بخش مربوط به مطلوبیت، مواردی که تکرار زیاد دارند، با اینکه سود و مطلوبیت در آنها خیلی نقش ندارد، ولی تبدیل به
عادت می شوند. این مفهوم به معنی یک تئوری راهنماست و در مقیاس تصویری به صورت عمدی سمت چپ خالی است.
متأسفانه، تاکنون راهی برای تبدیل همه ی رفتارها به عادت یافت نشده است. نتایج یک تحقیق که در سال ۲۰۱۰ انجام شد، نشان میدهد بعضی از عادت ها میتوانند در طی چندین هفته شکل بگیرند، درحالیکه بعضی دیگر به زمانی بیشتر از پنج ماه احتیاج دارند.
همچنین، محققان دریافته اند که پیچیدگی رفتار و اینکه عادت تا چه اندازه برای شخص مهم است، در مدت زمان شکل گیری عادت تأثیر بسزایی دارد.
یک شرکت میتواند احتمال عادت ساز بودن محصولاتش را با ترسیم دو عامل
تشخیص دهد:
تکرار (این رفتار چند وقت یکبار رخ میدهد) و مطلوبیت ذهنی (این رفتار نسبت به سایر راه حل ها چه قدر در ذهن کاربر مفید و باارزش است).
جستوجو در گوگل هرروز بارها رخ میدهد، اما هر جستوجویی که انجام میشود، مقدار ناچیزی از سایر موتورهای جستوجو مانند بینگ بهتر است.
در مقابل، استفاده از آمازون ممکن است با تکرار کمتری انجام شود، اما کاربران ارزش این را میدانند که هر چیزی لازم داشته باشند، در این فروشگاه بی همتا خواهند یافت.
رفتاری که با تکرار و مطلوبیت ذهنی کافی انجام شود، وارد منطقه ی عادت میشود و همین کمک می کند تا آن رفتار به پیشفرض ذهن تبدیل شود. اگر هریک از این عوامل کاهش یابد و رفتار، زیر منطقه ی مشخص شده قرار گیرد، احتمال کمی دارد که رفتار موردنظر به عادت تبدیل شود.
توجه کنید که منحنی رو به پایین شیب دارد اما هیچگاه بر محور مطلوبیت ذهنی منطبق نمیشود. بعضی رفتارها هرگز تبدیل به عادت نمی شوند، زیرا با تکرار کافی انجام نمی شوند. رفتارهای کم تکرار، فارغ از میزان مطلوبیت، فعالیت های آگاهانه باقی میمانند و هرگز به یک انتخاب ناآگاهانه و از روی عادت تبدیل نمی شوند.
در بخش مربوط به مطلوبیت، مواردی که تکرار زیاد دارند، با اینکه سود و مطلوبیت در آنها خیلی نقش ندارد، ولی تبدیل به
عادت می شوند. این مفهوم به معنی یک تئوری راهنماست و در مقیاس تصویری به صورت عمدی سمت چپ خالی است.
متأسفانه، تاکنون راهی برای تبدیل همه ی رفتارها به عادت یافت نشده است. نتایج یک تحقیق که در سال ۲۰۱۰ انجام شد، نشان میدهد بعضی از عادت ها میتوانند در طی چندین هفته شکل بگیرند، درحالیکه بعضی دیگر به زمانی بیشتر از پنج ماه احتیاج دارند.
همچنین، محققان دریافته اند که پیچیدگی رفتار و اینکه عادت تا چه اندازه برای شخص مهم است، در مدت زمان شکل گیری عادت تأثیر بسزایی دارد.