به انجمن رمان نویسی بوکینو خوش آمدید.

بوکینو با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی ایجاد شده‌ است و همواره در تلاشیم تا فضایی با کیفیت و صمیمیت را خدمت شما ارائه دهیم. با بوکینو، طعم شیرین و لذت‌بخش موفقیت را بچشید!

ثبت‌نام ورود به حساب کاربری
  • نويسندگان گرامی توجه کنید: انجمن بوکینو تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می‌باشد؛ لذا از نوشتن آثار غیراخلاقی و مبتذل جداً خودداری کنید. در صورت عدم رعایت قوانین انجمن، آثار شما حذف خواهد شد. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با گزارش کردن ما را یاری کنید.
    (کلیک کنید.)
  • قوانین فعالیت و ارسال محتوا در انجمن بوکینو
    (کلیک کنید.)
  • انجمن مجهز به سیستم تشخیص کاربران دارای چند حساب کاربری می‌باشد؛ در صورت مشاهده حساب کاربری شما مسدود می‌گردد.
  • باز کردن گره‌ از یک ماجرای جنایی، زمانی راحت است که شواهد و مدارک کافی داشته باشیم یا حداقل کسی باشد که بتواند با حرف‌هایش، ما را به کشف حقیقت نزدیک‌تر کند؛ اما اگر تمام افراد به قتل رسیده باشند، چه؟!
    رمان - کاراکال | حدیثه شهبازی کاربر انجمن بوکینو

mahban

[مدیریت ارشد کتابینو+ مدیر تالار ادبیات بین‌الملل]
پرسنل مدیریت
ارسال‌کننده‌ی برتر ماه
سطح
3
 
تاریخ ثبت‌نام
2024-07-04
نوشته‌ها
3,905
مدال‌ها
4
سکه
24,571
آگاهی


برای این که تا حدی موقعیت مان را بپذیریم و از موضوعات عرضه شده در فصل اول، درکی نسبی بدست آوریم، به این می پردازیم که چگونه واقعیت های مختلف را برای خودمان آشکار سازیم. پاسخ فرهنگ ذهن گرای غربی این است: دانش بیشتری بدست آر، نظریه ها و حقایق بیشتری را جمع کن، بیشتر تجربه کن و درباره اش بیندیش. هرچند این که دانش، یک عنصر اساسی است، ،حقیقتی است. اما انباشتن آن تغییر مناسبی در سطح آگاهی نمیدهد و لذا ارزش کمی داشته و به نتیجه ایی منجر نمی گردد.
بنابراین لازم است توجه مان را به پی جویی روش هایی معطوف کنیم که سطحی تازه در آگاهی ما به وجود می آورند.

ما در اینجا آگاهی را به سادگی، هوشیاری یا حساس بودن معنا می کنیم، نه تفکر، نه شناخت و نه حتی دانش، بلکه آن صرفا هشیاری و زنده بودن است. تا هنگامی که فرد نتواند به کیفیت متفاوتی از بودش دست یابد، هیچ چیز تازه ایی نمی تواند درک شود. البته به عنوان یک تجربه، و نه یک مفهوم و یا نظر؛ هیچ حجمی از دانش که مردمان زیادی هر روز در پی کشف آن هستند و ما از طریق آموزش ظاهری آن را می دانیم نمی تواند آن را به دست دهند. به همین علت، تأكيد بر بسط و رشد آگاهی است تنها راه حل در برابر 《وحشت از موقعیت》، بسط ظرفیت هشیاری مان است.

در اینجا ما با یک مشکل سنتی مواجه می گردیم. آنها که 《دائو》را مطالعه کرده اند، مدعی اند 《دائو》 قابل تعریف نیست. این در کیفیات برتر آگاهی صحیح است. کیفیاتی که ماهیت واقعی شان بی کرانگی است. در آنجا هر تعریف و توصیفی از آن به شکست می انجامد، چرا که تعریف، 《کرانمند ساختن و محدود کردن》 است. ما با قبول این حقیقت که برای کاری غير ممکن تلاش می کنیم و محکوم به شکست هستیم، پاره ایی تعاریف را به قصد گفتگو و بحث میخواهیم.
به هرحال در شروع کار اخطار می کنیم آنچه ارائه می شود را نه تحت اللفظى بنگرید و نه فراگیر. ما با مثال توضیح می دهیم و با هر کس که با خواندن اینها، مثال های خودش را پیدا کند مواجه می گردیم.
 
  • عالیه
واکنش‌ها[ی پسندها]: Elaheh_A

mahban

[مدیریت ارشد کتابینو+ مدیر تالار ادبیات بین‌الملل]
پرسنل مدیریت
ارسال‌کننده‌ی برتر ماه
سطح
3
 
تاریخ ثبت‌نام
2024-07-04
نوشته‌ها
3,905
مدال‌ها
4
سکه
24,571
کیفیت هشیاری

کیفیت اول

با مشاهده هشیاری متوجه می شوید که ما دارای سطوح متفاوتی از هشیاری هستیم. هنگامی که شبا هنگام در بستر خوابیده ایم، سطح آگاهی بیرونی ما تقريبا صفر است. ابزار حسی ما خاموش گشته و ما در جهان رویاها ساکن میشویم. هیچ ارتباط مستقیمی با حواس فیزیکی نداریم، اگرچه ممکن است کیفیت رویای ما به وسیله محرک های فیزیکی متأثر شود. واقعیت برای ما کاملا ذهنی است. آنطور که آسپنسکی كيفیات مختلف هشیاری را بر شمرده است، آنچه را که ما به طور معمول خواب می نامیم نخستین کیفیت آگاهی نامیده است. مهم است بدانیم کيفيات هشیاری مدرج هستند. لازم است کیفيات گوناگون را همچون یک رئوستات (دستگاه تنظیم جریان های متغير) و یا دیمر (کلید کم و زیاد کننده نور) مشاهده کرد، و نه یک کلید خاموش و روشن کننده. به طور مثال در آنچه که نخستین کیفیت نامیده می شود، ممکن است ما در خواب عمیق باشیم یا در سطحی نزدیک به کیفیت دوم.

کیفیت دوم

همین که از نخستین کیفیت خارج میشویم، وارد سطح بعدى هشیاری یا دومین سطح می گردیم. رویاهای ما خودشان را همراه ما به این کیفیت می کشانند و چگونگی دریافت های ما از واقعیات را متأثر می سازند. این کیفیت نیز مدرج است، چنانکه ما می توانیم همه چیز را درک کنیم. هنگامی که تلوتلو خوران صبح به حمام می رویم، هنوز در منطقه تاریک - روشن میان نخستین و دومين کیفیت هستیم. گیج، خواب آلود و آشفته، در حالی که حواس مان هنوز فعال نگردیده اند. می بینیم همانطور که روز پیش می رود حواس مان روشن تر شده و در کیفیت دوم آگاهی رو به بالا می رویم. ما در کیفیت دوم آگاهی بیشترین زیست بیدارمان را طی می کنیم. در این کیفیت ما وظایف روزمره زندگی مان را به جای می آوریم، به کار می پردازیم، کودکان را بزرگ می کنیم ، با یکدیگر ارتباط بر قرار می کنیم، عشق می ورزیم، جنگ می کنیم و جز آن. در این کیفیت است که ما در نفاق و جدایی قرار داریم و به طور خودکار پیش می رویم و همه چیز در آنجا 《اتفاق می افتد》 ما هیچ کاری انجام نمی دهیم، همه چیز خودش برای ما اتفاق می افتد. این را هم سطح دیگری از خواب در نظر گرفته اند، خواب بیداری.
 
  • عالیه
واکنش‌ها[ی پسندها]: Elaheh_A
بالا