mahban
[مدیریت ارشد کتابینو+ مدیر تالار ادبیات بینالملل]
پرسنل مدیریت
مدیریت ارشد
مدیر رسمی تالار
عکاس انجمن
برترین کاربر ماه
ارسالکنندهی برتر ماه
سطح
6
۴ .معامله گر
تولید محصولی که طراحان آن به بهبود یافتن در زندگی کاربران اعتقاد ندارند و خود آنها نیز از آن استفاده نمیکنند، سوءاستفاده است. اگر این دو شاخص در محصولات نباشد دلیل طراح برای شکل دادن عادت در کاربران، کسب درآمد است. معتاد کردن کاربران به استفاده از محصولات،
فراتر از کسب درآمد است و درنهایت درآمد زیادی حاصل میشود.
در برداشتی طنز از فارم ویل زینگا، یان بوگوست (Bogost Ian ،(برنامه ی کلیک بر روی گاو (Clicker Cow (را تهیه کرد. یک بازی فیسبوکی، که کاربران هیچ کاری جز کلیک روی گاوی مجازی برای شنیدن صدای گاو نمیکردند.
بوگوست قصد داشت با اجرای این بازی و هک های ویروسی از بازی فارم ویل انتقاد کند؛ اما استفاده از برنامه گسترده شد و برخی از مردم غرق در بازی شدند. بعدها با معرفی بازی «کاپوکالیپس» (Cowpocalypse (استقبال از بازی بوگوست کم شد.
بوگوست فناوری اعتیادآور را با سیگار مقایسه میکند. درواقع نیاز پی درپی سیگار کشیدن، تقریباً با استفاده ی مداوم دستگاه های الکترونیکی مقایسه میشود. برخلاف اعتیاد به نیکوتین، در فناوری های جدید فرصتی برای تحول زندگی کاربران ارائه میشود.
بااینحال، همانطور که پیشرفت فناوری، دنیا را به محلی اعتیادآور تبدیل میکند، نوآوران باید در مورد نقش خود فکر کنند. سال ها و شاید نسل ها طول خواهد کشید تا جامعه پادتن های روانی را برای کنترل عادت های جدید ایجاد کند؛ اما ممکن است بسیاری از این رفتارها اثرات جانبی زیان باری را ایجاد کنند و کاربران باید مقابله کردن با این عواقب ناشناخته را یاد بگیرند.
***
به خاطر بسپارید و به اشتراک بگذارید ماتریس اعمال نفوذ استفاده میشود که فعالیت ما در کدام دسته ی ماتریس • برای بررسی موارد اخلاقی در شکل دادن عادت ها، از دسته بندیهای
(تسهیل کننده، دستفروش، سرگرم کننده و معامله گر) قرار میگیرد.
• تسهیل کننده ها از محصولات خود استفاده میکنند و معتقد هستند که محصولات آنها سطح زندگی مصرف کنندگان را بهبود میبخشد. احتمال پیروزی آنها زیاد است؛ زیرا نیاز مصرف کنندگان را کاملاًدرک میکنند.
• دستفروش ها نیز معتقد هستند که محصولات آنها سطح زندگی مصرف کنندگان را بهبود میبخشد؛ ولی خود از آن استفاده نمیکنند.
تولید محصولی که طراحان آن به بهبود یافتن در زندگی کاربران اعتقاد ندارند و خود آنها نیز از آن استفاده نمیکنند، سوءاستفاده است. اگر این دو شاخص در محصولات نباشد دلیل طراح برای شکل دادن عادت در کاربران، کسب درآمد است. معتاد کردن کاربران به استفاده از محصولات،
فراتر از کسب درآمد است و درنهایت درآمد زیادی حاصل میشود.
در برداشتی طنز از فارم ویل زینگا، یان بوگوست (Bogost Ian ،(برنامه ی کلیک بر روی گاو (Clicker Cow (را تهیه کرد. یک بازی فیسبوکی، که کاربران هیچ کاری جز کلیک روی گاوی مجازی برای شنیدن صدای گاو نمیکردند.
بوگوست قصد داشت با اجرای این بازی و هک های ویروسی از بازی فارم ویل انتقاد کند؛ اما استفاده از برنامه گسترده شد و برخی از مردم غرق در بازی شدند. بعدها با معرفی بازی «کاپوکالیپس» (Cowpocalypse (استقبال از بازی بوگوست کم شد.
بوگوست فناوری اعتیادآور را با سیگار مقایسه میکند. درواقع نیاز پی درپی سیگار کشیدن، تقریباً با استفاده ی مداوم دستگاه های الکترونیکی مقایسه میشود. برخلاف اعتیاد به نیکوتین، در فناوری های جدید فرصتی برای تحول زندگی کاربران ارائه میشود.
بااینحال، همانطور که پیشرفت فناوری، دنیا را به محلی اعتیادآور تبدیل میکند، نوآوران باید در مورد نقش خود فکر کنند. سال ها و شاید نسل ها طول خواهد کشید تا جامعه پادتن های روانی را برای کنترل عادت های جدید ایجاد کند؛ اما ممکن است بسیاری از این رفتارها اثرات جانبی زیان باری را ایجاد کنند و کاربران باید مقابله کردن با این عواقب ناشناخته را یاد بگیرند.
***
به خاطر بسپارید و به اشتراک بگذارید ماتریس اعمال نفوذ استفاده میشود که فعالیت ما در کدام دسته ی ماتریس • برای بررسی موارد اخلاقی در شکل دادن عادت ها، از دسته بندیهای
(تسهیل کننده، دستفروش، سرگرم کننده و معامله گر) قرار میگیرد.
• تسهیل کننده ها از محصولات خود استفاده میکنند و معتقد هستند که محصولات آنها سطح زندگی مصرف کنندگان را بهبود میبخشد. احتمال پیروزی آنها زیاد است؛ زیرا نیاز مصرف کنندگان را کاملاًدرک میکنند.
• دستفروش ها نیز معتقد هستند که محصولات آنها سطح زندگی مصرف کنندگان را بهبود میبخشد؛ ولی خود از آن استفاده نمیکنند.