به انجمن رمان نویسی بوکینو خوش آمدید.

بوکینو با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی ایجاد شده‌ است و همواره در تلاشیم تا فضایی با کیفیت و صمیمیت را خدمت شما ارائه دهیم. با بوکینو، طعم شیرین و لذت‌بخش موفقیت را بچشید!

ثبت‌نام ورود به حساب کاربری
  • نويسندگان گرامی توجه کنید: انجمن بوکینو تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می‌باشد؛ لذا از نوشتن آثار غیراخلاقی و مبتذل جداً خودداری کنید. در صورت عدم رعایت قوانین انجمن، آثار شما حذف خواهد شد. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با گزارش کردن ما را یاری کنید.
    (کلیک کنید.)
  • قوانین فعالیت و ارسال محتوا در انجمن بوکینو
    (کلیک کنید.)
  • انجمن مجهز به سیستم تشخیص کاربران دارای چند حساب کاربری می‌باشد؛ در صورت مشاهده حساب کاربری شما مسدود می‌گردد.
  • باز کردن گره‌ از یک ماجرای جنایی، زمانی راحت است که شواهد و مدارک کافی داشته باشیم یا حداقل کسی باشد که بتواند با حرف‌هایش، ما را به کشف حقیقت نزدیک‌تر کند؛ اما اگر تمام افراد به قتل رسیده باشند، چه؟!
    رمان - کاراکال | حدیثه شهبازی کاربر انجمن بوکینو

mahban

[مدیریت ارشد کتابینو+ مدیر تالار ادبیات بین‌الملل]
پرسنل مدیریت
ارسال‌کننده‌ی برتر ماه
سطح
6
 
تاریخ ثبت‌نام
2024-07-04
نوشته‌ها
3,160
مدال‌ها
10
سکه
18,012
***


نام کتاب : قلاب

کتاب موفقیت و پیشرفت

اثر : نیر ایال

مترجم : علی شه شناس

تایپیست : @mahban


چگونه مشتریان را به محصول مان وفادار کنیم ؟


****​
 

mahban

[مدیریت ارشد کتابینو+ مدیر تالار ادبیات بین‌الملل]
پرسنل مدیریت
ارسال‌کننده‌ی برتر ماه
سطح
6
 
تاریخ ثبت‌نام
2024-07-04
نوشته‌ها
3,160
مدال‌ها
10
سکه
18,012
مقدمه


هفتادونه درصد از دارندگان تلفن های هوشمند، حداکثر ظرف پانزده دقیقه
پس از برخاستن از خواب به سراغ تلفنشان میروند.
شاید وحشتناکتر این است که یک سوم آمریکایی ها میگویند اگر قرار باشد بین را*ب*طه‌ی عاطفی و تلفن همراه ، یکی را انتخاب کنند، دومی را انتخاب میکنند.

نتایج یک پژوهش دانشگاهی که در سال ۲۰۱۱ انجام شد نشان میدهد افراد، به‌طور متوسط، تلفن همراه خود را سی وچهار بار در روز چک میکنند.
هرچند فعالان صنعت، معتقدند این رقم حتی به ۱۵۰ بار نیز میرسد!

[باید بپذیریم که در قلاب گیر افتاده ایم!]
اگر فناوریهایی که استفاده میکنیم ما را دچار اعتیاد نکرده باشند باید بپذیریم که دست‌کم جزیی جدایی‌ناپذیر از زندگیمان شده‌اند.

امروزه ما بی‌اختیار پیام‌هایمان را چک میکنیم. چک کردن فیسبوک، یوتیوب و توییتر اجتناب‌ناپذیر است؛ ابتدا این کار را فقط برای چند دقیقه انجام میدهیم ولی
ناگهان متوجه میشویم که ساعتها صرف کردهایم.

ما در طول روز مجبوریم این کار را انجام دهیم ولی کمتر متوجه این اجبار میشویم.
در روانشناسی شناختی، عادت به رفتاری گفته میشود که به‌صورت‌ خودکار، تحت تأثیر محرکهای موقعیتی اتفاق افتد؛ به عبارت دیگر، عادت یعنی کارهایی را به‌صورت‌ ناخودآگاه یا با خودآگاهی کم، انجام دهیم.

محصولات و خدماتی که ما برحسب عادت از آنها استفاده میکنیم، رفتارهای روزانه‌ی ما را تغییر میدهند و این دقیقاً همان چیزی است که طراحان این محصولات
میخواهند.

این دیگران هستند که فعالیتهای ما را مهندسی میکنند.
چگونه شرکتهایی که محصولشان، چیزی جز چند کد ساده روی صفحه‌نمایش نیست، قادرند ذهن کاربران را کنترل کنند؟ چه عواملی باعث میشود بعضی از این کالاها، عادت ساز شوند؟

شکل دادن به عادتها، برای بقای بسیاری از کالاها ضروری است. در دنیایی که حجم عظیمی از عوامل مختلف، ذهنها را به خود مشغول میکنند، شرکتها باید راهکارهای مناسبی داشته باشند تا بتوانند در ذهن کاربرانشان جایگاهی بیابند.

داشتن مشتریان میلیونی، به تنهایی کافی نیست، بلکه شرکتها روز به روز بهتر متوجه میشوند که ارزش اقتصادی آنها به قدرت عادتهایی بستگی دارد که در ذهن مخاطبان خود میسازند. شرکتها برای اینکه مشتریانشان را به خود وفادار نگهدارند و محصولی تولید کنند که مدام استفاده شود،
مشتریان را نباید فقط به استفاده از محصولات خود ترغیب کنند؛ بلکه باید
آنها را به خود وابسته نمایند.

هرچند برخی از شرکتها به‌تازگی متوجه اهمیت این موضوع شده اند، ولی
شرکتهایی هستند که از این راهکار سود کلانی حاصل و ارزش شرکت خود
را چندین برابر کرده‌اند.
شرکتهایی که در این کتاب نامبرده شده‌اند،
محصولات خود را به نحوی طراحی کرده‌اند که در مشتریان ایجاد عادت کرده و با این روش باعث شدند که مشتریان به‌صورت ناخودآگاه از محصولاتشان استفاده کنند.
 

mahban

[مدیریت ارشد کتابینو+ مدیر تالار ادبیات بین‌الملل]
پرسنل مدیریت
ارسال‌کننده‌ی برتر ماه
سطح
6
 
تاریخ ثبت‌نام
2024-07-04
نوشته‌ها
3,160
مدال‌ها
10
سکه
18,012
اولین راه حل برنده است


شرکتهایی که بتوانند در مشتریان خود عادت ایجاد کنند، سود سرشاری را نصیب خود میکنند.

این شرکتها محصولات خود را با عاملی به نام «محرک درونی» تجهیز میکنند؛ درنتیجه، کاربران بدون اینکه نیازی به محرک بیرونی داشته باشند، به سراغ محصولاتشان میروند.

شرکتهای عادت ساز به جای صرف هزینه‌های گزاف برای بازاریابی، کالای
خود را به احساسات و فعالیتهای روزمره ی انسانها وصل میکنند.
وقتی مخاطب، مانند یک کودک بی حوصله شده و به سراغ توییتر میرود، در واقع،
قدرت عادت فعال شده است.

این افراد به‌شدت احساس تنهایی کرده و قبل از اینکه عاقلانه فکر کنند و تصمیم بگیرند، مشغول مرور اتفاقات صفحه ی
فیسبوکشان میشوند.

وقتی سؤالی برایشان پیش میآید، قبل از اینکه به ذهن خود مراجعه کنند به سراغ گوگل میروند.

همیشه اولین راه حلی که به ذهن مخاطب برسد برنده است.

در فصل اول این کتاب، مزایای رقابتی
عادت سازی را بررسی میکنیم.

***

چگونه شرکتهای مختلف ایجاد عادت میکنند؟ پاسخ این است:

آنها عادت را میسازند. شرکتهای تبلیغاتی در زمان اوج فعالیتشان در خیابان مدیسون
نیویورک، به راحتی علایق مردم را هدایت میکردند.

سالها بعد سریال محبوبی به نام «مردان دیوانه» به این موضوع پرداخت. هرچند طرفداران این سریال، سرانجام متوجه اتفاقات خیابان مدیسون شدند ولی این آگاهی زمانی شکل گرفت که سالها از آن دوران طلایی گذشته بود.

دنیای مشتریان تأثیرپذیر از تبلیغات، کاری کرده است که نمایش پرزرق وبرق «دان دریپر»، شخصیت خیالی سریال مردان دیوانه، که باهدف شستشوی مغزی مردم تهیه شده بود به بهترین ابزار در خدمت برندهای بزرگ تبدیل شود.
 

mahban

[مدیریت ارشد کتابینو+ مدیر تالار ادبیات بین‌الملل]
پرسنل مدیریت
ارسال‌کننده‌ی برتر ماه
سطح
6
 
تاریخ ثبت‌نام
2024-07-04
نوشته‌ها
3,160
مدال‌ها
10
سکه
18,012
امروزه شرکتهای کوچک و جدید کاربران خود را از طریق فعل وانفعالاتی که من اسمشان را «قلاب» میگذارم، هدایت میکنند و رفتار آنها را کاملاً دگرگون میسازند.

هرچه کاربران، بیشتر در این قلابها گیر کنند احتمال اینکه استفاده از کالایی برایشان به «عادت» تبدیل شود بیشتر است.

معرفی مدل قلاب (هوک)
در سال ۲۰۰۸ ،من به همراه تعدادی از فارغ التحصیلان MBA دانشگاه استنفورد (Stanford (باهدف راهاندازی شرکتی در درهی سیلیکون (Silicon Valley ،(با کمک تعدادی از برجسته ترین سرمایه گذاران، گروهی تشکیل دادیم.

وظیفه ی گروه، آماده سازی بستری بود تا تبلیغات شرکت را به دنیای وسیع بازی های شبکه های اجتماعی وارد کنیم.

شرکتهای بزرگ، با فروش گاوهای مجازی در مزارع مجازی، صدها میلیون دلار درآمد کسب میکردند و شرکتهای تبلیغاتی هم وظیفه داشتند، مردم را قانع کنند تا هرچه را شرکتهای سازنده ی بازی، توسعه میدهند خریداری کنند.

در ابتدا درک این فرایند خیلی مشکل بود؛ چطور میتوانستند این کارها را بکنند؟

با قرار گرفتن در محل تلاقی شرکتهای سازنده ی بازی و شرکتهای تبلیغاتی که هدف هردوی آنها بازی با ذهن مردم بود، میخواستم متوجه شوم چطور این محصولات رفتارهای ما را تغییر میدهند و در ما عادت ایجاد میکنند.

چطور این شرکتها رفتار مشتریان و کاربران را مهندسی میکنند؟
آیا ساختن محصولات اعتیادآور، از نظر اخلاقی درست است؟ و از همه مهمتر، آیا میتوان از همان نیروهایی برای ساختن محصولات استفاده کرد که این کالاها را تا سر حد اعتیاد، محبوب و زندگی مردم را بهتر کنند؟

عوامل ساختن عادت را از کجا شناسایی میکنند؟ شرکتهایی که متخصص طراحی عادتهای مردم هستند، رازهای خود را با تمام وجود حفظ میکنند.

در کتابها، گزارشهای دولتی و حتی وبلاگهای مرتبط به این موضوع، هیچ موردی در را*ب*طه با چگونگی طراحی و ساخت محصولات عادتساز یافت نمیشود.

با بررسی، جمع‌آوری، مستندسازی و مشاهده‌ای که از صدها شرکت مختلف داشتم، با الگوهای طراحی رفتار کاربران، سعی خواهم کرد کاربرد آنها را کشف کنم.

هرکسب وکاری ویژگیهای خاص خود را دارد ولی من الگوی نقاط مشترک شرکتهای موفق را میخواهم مدلسازی کنم و مواردی را شناسایی کنم که شرکتهای شکست خورده از آن غافل بوده اند.

منابع دانشگاهی، روانشناسی مشتریان، تعاملات انسان و کامپیوتر و پژوهش های اقتصاد رفتاری را نیز بررسی کردم.

در سال ۲۰۱۱ ،به عنوان مشاور در شرکتهای ِ مختلف فعال در درهی سیلیکون شروع به کار کردم؛ در شرکتهای کوچک تازه تأسیس تا شرکتهای بزرگی که در لیست ۵۰۰ شرکت برتر از نظر مجلهی فورچون (Fortune (حضور داشتم.

مشاوره برای هریک از این شرکت‌ها، فرصتی را برای آزمودن تئوری‌ها، طرحهای جدید و پالایش فرضیه ها ایجاد کرد.

با راه اندازی وبلاگ، یافته های تحقیقات و تجربیات نشر داده شد و خوانندگان،
تجربیات و مشاهدات خود را با دیگران به اشتراک گذاشتند.

در پاییز سال ۲۰۱۲ به همراه دکتر بابا شیو (Shiv BaBa (و با تشکیل دوره ی آموزشی، به تدریس علم اثرگذار بر رفتار انسان، در بخش تحصیلات تکمیلی دانشکده ی کسب وکار در دانشگاه استنفورد، پرداختیم.

سال بعدازآن نیز با مشارکت دکتر استیو هبیف (Habif Steph ،(دورهی مشترکی در موسسه ی طراحی هسو پلتنر (Platner Hasso (برگزار کردیم.

تمام پژوهش‌های علمی و تجربیات عملی این بررسی‌ها، که طی سال های مختلف کسب شده، منجر به چاپ کتابی شد به نام قلاب: «فرایندی چهار مرحله ای که شرکتها برای عادت سازی استفاده میکنند.»

شرکتهای موفق، با اجرای پیاپی چرخه ی قلاب، به هدف خود میرسند و کاربران را بدون اینکه خودشان بخواهند درگیر میکنند.

آنها بدون صرف هزینه‌های هنگفت برای تبلیغات یا ارسال پیام های متعدد، کاری میکنند که کاربران، بارها و بارها به سراغ محصولاتشان بروند.

با چرخه ی قلاب، شرکت ها به اهداف خود، که استفاده ی ناخواسته و مستمر
مشتریان از محصولات است، بدون هزینه ی تبلیغات میرسند.

با بررسی نمونه‌های متعددی از شرکتهای فناوری، در مییابیم که قلابها همه جا هستند؛ در نرم افزارها، ورزش‌ها، فیلم‌ها، بازی‌ها و حتی در شغل ما.

قلابها تقریباً در هر تجربه ای که به ذهن میرسد یافت میشوند.

چهار گام مدل هوک (Hook ،(چهارچوب اصلی فصول این کتاب را تشکیل میدهند
 

mahban

[مدیریت ارشد کتابینو+ مدیر تالار ادبیات بین‌الملل]
پرسنل مدیریت
ارسال‌کننده‌ی برتر ماه
سطح
6
 
تاریخ ثبت‌نام
2024-07-04
نوشته‌ها
3,160
مدال‌ها
10
سکه
18,012
۱ _ .عامل محرک (Trigger(
عامل محرک، فعال کننده رفتار است؛ مانند نقشی که یک شمع در موتور خودرو ایفا میکند.

عوامل محرک به دو نوع تقسیم میشوند: درونی و بیرونی.
کالاهای اعتیادآور کار خود را با عوامل محرک بیرونی همچون ایمیل‌ها، وب‌سایت‌ها یا آیکون‌های نرم‌افزاری با هشدار به مصرف‌کنندگان روی تلفن آغاز میکنند .

مثال؛

فرض کنید شخصی در پنسیلوانیا زندگی میکند و به‌طور اتفاقی، عکس روستایی را مشاهده میکند که یکی از بستگانش در فیسبوک به اشتراک گذاشته و خیلی فریبنده است.
به‌واسطه‌ی برنامه‌هایی که او و برادرش برای سفر دارند، ِ ویژگی اغواکننده ی این محرک او را وسوسه میکند تا بر روی عکس کلیک کند.

با گشتن در قلاب‌های پیدرپی، مخاطبان به‌تدریج با محرک درونی خود ارتباط
برقرار میکنند، درنتیجه به رفتارها و احساسات فعلی آنها افزوده میشود.

وقتی‌که رفتار و عکس‌العمل بعدی مخاطبان یا مشتریان به‌صورت خودکار
عمل کند، رویه‌ی جدید به بخشی از فعالیت‌های روزانه‌ی آنها تبدیل میشود.

در طول زمان، اشخاص برای داشتن ارتباط اجتماعی، نیازهای خود را به تدریج به فیسبوک پیوند میدهند.

فصل دو، چگونگی عوامل محرک بیرونی و درونی را بررسی میکند و به این سؤال پاسخ میدهد که چگونه طراحان
کالاها و محصولات، تعیین میکنند که کدامیک از عوامل محرک، مؤثرترند.
 

mahban

[مدیریت ارشد کتابینو+ مدیر تالار ادبیات بین‌الملل]
پرسنل مدیریت
ارسال‌کننده‌ی برتر ماه
سطح
6
 
تاریخ ثبت‌نام
2024-07-04
نوشته‌ها
3,160
مدال‌ها
10
سکه
18,012
۲_ (Action) اقدام.

در پی عوامل محرک، اقدام پدیدار میشود: اقدام عبارت است از عملی که برای دریافت پاداش صورت میگیرد.
عمل ساده ی کلیک کردن بر روی آن عکس جالب در فیسبوک، شخص را به وبسایت اجتماعی دیگری به نام پینترست (Pinterest (متصل میکند که در آن پیام‌ها، عکس‌ها و اطلاعات خود را میتواند به اشتراک بگذارد.

این مرحله از مدل هوک که در فصل سوم توضیح داده خواهد شد، هنر و علم
طراحی محصول و خدمات را به شکلی که برای مشتریان جذاب باشد، بررسی میکند.
شرکتها از دو گرایش بنیادین در انسانها استفاده میکنند تا احتمال انجام یک عمل را افزایش دهند:
سهولت انجام یک عمل و محرکهای روانشناختی برای انجام آن.
زمانی که مخاطب اقدام ساده ی کلیک کردن روی عکس را کامل کند، از آنچه
می‌بیند شگفت‌زده خواهد شود.
 

mahban

[مدیریت ارشد کتابینو+ مدیر تالار ادبیات بین‌الملل]
پرسنل مدیریت
ارسال‌کننده‌ی برتر ماه
سطح
6
 
تاریخ ثبت‌نام
2024-07-04
نوشته‌ها
3,160
مدال‌ها
10
سکه
18,012
۳ _ (Variable Reward) متغیر پاداش.

آنچه مدل هوک را از حلقه ی بازخورد ساده متمایز میکند، توانایی مدل هوک در ایجاد اشتیاق است.

حلقه‌های بازخورد در اطراف ما وجود دارند، اما آن دستهای که قابل پیشبینی هستند، اشتیاق ما را برنمی انگیزند. وقتی شما درِ
یخچال را باز میکنید و چراغ آن بدون تعجب شما روشن میشود، این عملکرد جذابیتی ندارد که شما را به باز کردن دوباره ی یخچال وادار کند.

حال تصور کنید هر بار که در یخچال را باز میکنید، اتفاقی سحرآمیز برای شما پیش آید؛ آنگاه وسوسه ی دوباره باز کردن یخچال در شما ایجاد میشود.

پاداش‌های متغیر یکی از قدرتمندترین ابزارهایی است که شرکتها برای مشتریان مدل هوک به کار میگیرند؛ فصل چهار، این ابزارها را با جزئیات بیشتری شرح میدهد.

محققان نشان داده‌اند که سطح دوپامین(۱ (در انتقال دهنده های عصبی، زمانی افزایش می یابد که مغز منتظر پاداش باشد.

ایجاد تغییر، این تأثیر را افزایش میدهد، وضعیت متمرکزی را به وجود میآورد و حوزه هایی در مغز را سرکوب میکند که با عقل و قضاوت در ارتباط است و نیز بخشهای مرتبط با خواهش و تمایل را فعال میسازد.

نمونه های کلاسیک معمول، ماشین های فروش خودکار و جوایز را شامل میشود، اما باید گفت که پاداشهای متغیر در بسیاری از دیگر محصولات اعتیادآور رایج هستند.

وقتی‌که مخاطب وارد سایت پینترست میشود، نه‌تنها عکس مورد توجه‌اش
را می‌یابد، بلکه با انبوهی از جذابیت‌های دیگر مواجه میشود.
عکس مورد نظر با علاقه‌مندی‌های او مرتبط است؛ به عبارت دیگر، مواردی که به سفر قریب‌الوقوع او به مناطق روستایی پنسیلوانیا مربوط میشود.

اما چیزهای جذاب دیگری نیز وجود دارند که توجه او را جلب کنند. جابه جایی هیجان‌انگیز مرتبط و بی ربط، ایجاد امیدواری و ناامیدی، زیبایی و معمولی بودن، سیستم دوپامین مغز او را با وعده ی پاداش تحت تأثیر قرار میدهد.

حالا زمان بیشتری را در سایت پینترست صرف میکند تا به دنبال پیدا کردن چیزهای
شگفت انگیز دیگری برود.
او حتی نمیداند چهل وپنج دقیقه موس را بالا و پایین کرده است.

فصل چهارم، همچنین توضیح میدهد چرا برخی از مردم ذوق خود را برای برخی از تجربه‌ها از دست میدهند و چگونه قابلیت تغییر، حافظه ی آنها را تحت تأثیر قرار میدهد.
 

mahban

[مدیریت ارشد کتابینو+ مدیر تالار ادبیات بین‌الملل]
پرسنل مدیریت
ارسال‌کننده‌ی برتر ماه
سطح
6
 
تاریخ ثبت‌نام
2024-07-04
نوشته‌ها
3,160
مدال‌ها
10
سکه
18,012
۴ _ (Investment) سرمایه گذاری


آخرین مرحله ی مدل هوک، زمانی است که مخاطب بخش کوچکی از کار را انجام میدهد.

مرحله ی سرمایه‌گذاری مزیتی دارد که مخاطب را در آینده، آماده ی عبور از حلقه ی دیگری از چرخه ی هوک میکند.
سرمایه‌گذاری زمانی رخ میدهد که مخاطب با صرف عواملی مانند زمان، اطلاعات، تلاش، سرمایه ی اجتماعی و پول، محصول و خدمات خود را ارائه دهد.

در مدل هوک، مرحله ی سرمایه‌گذاری نه‌تنها شامل پول و زمان مخاطب میشود، بلکه این مرحله بر فرآیندی دلالت دارد که این خدمات منجر به عبور مخاطب از مرحله ی اقدام شده و آن محصول و خدمت را ترویج داده، دیگران را به استفاده و خرید آن تشویق کند و جزء انتخاب‌های اولیه‌ی مصرف کننده باشد.

دعوت از دوستان برای تعیین ارجعیت ها، ساختن سرمایه‌ی واقعی و یادگیری برای استفاده از ویژگیهای جدید؛ همه ی سرمایه‌گذاری‌هایی است که منجر به افزایش وفاداری مخاطب میشود.

این تعهدات میتواند تبدیل به اهرمی
شود که کار را آسان‌تر کند و همچنین پاداشی است که موجب تحریک مخاطب برای عبور از هر مرحله در چرخه ی هوک میشود.

فصل پنجم، به بررسی چگونگی ترغیب مخاطب به سرمایه گذاری بیشتر، جهت عبور از حلقه های متوالی میپردازد.

به همان اندازه ای که ثبت کردن تصاویر در شبکه ی اجتماعی پینترست، لذت بی‌شائبه ای برای مخاطب به ارمغان می‌آورد، با گردآوری تصاویری که موجب شادی اوست آرزویی برای وی می‌سازد.

داده‌های مخاطب در سایت، از اولویت هایش سخن میگوید.
مخاطب با دنبال کردن موارد لذت‌بخش،
وابستگی اش به سایت را افزایش میدهد و او را برای حلقه ی بعدی قلاب (مدل هوک) آماده میکند.


***

شرکت های بزرگ، با فروش گاوهای مجازی در مزارع مجازی، صدها میلیون دلار درآمد کسب میکنند و شرکت های تبلیغاتی هم وظیفه دارند، مردم را قانع کنند تا هرچه را آنها می سازند، خریداری کنند.

چطور چنین اتفاقاتی می افتند؟
 

mahban

[مدیریت ارشد کتابینو+ مدیر تالار ادبیات بین‌الملل]
پرسنل مدیریت
ارسال‌کننده‌ی برتر ماه
سطح
6
 
تاریخ ثبت‌نام
2024-07-04
نوشته‌ها
3,160
مدال‌ها
10
سکه
18,012
ابرقدرت جدید


امروزه، فناوری شکل دهی عادت در زندگی ما نفوذ کرده و ما از آن استفاده میکنیم.

در حقیقت، دسترسی بیشتر ما به وسایل ارتباطی مختلف مانند تلفن های هوشمند، تبلت، تلویزیون و کنسول های بازی، امکانی را برای شرکت ها فراهم میکند تا قدرت بیشتری برای تأثیر بر رفتار ما داشته باشند.

شرکت ها برای افزایش ارتباطشان با مشتریان، جمع‌آوری و استخراج و پردازش اطلاعات را با سرعت بیشتری انجام میدهند.
در آینده، هر عاملی پتانسیل شکل‌دهی عادت‌ها را برای ما دارد. پائول گراهام (Graham Paul،(

سرمایه‌گذار مشهور دره ی سلیکون، معتقد است:

اگر کنترلی بر پیشرفت فناوری وجود نداشته باشد و تحت لوای قانون‌های مختلفی قرار نگیرد، جهان در ۴۰ سال آینده بیشتر از ۴۰ سال گذشته به فناوری اعتیاد پیدا خواهد کرد.

در بخش ششم این کتاب، موارد اخلاقی این موضوع بررسی خواهد شد.
اگر به صورت غیرمسئولانه از فناوری استفاده شود، عادت های مخرب شکل
میگیرد، که خیلی سریع به انحطاط بشری و بیفکری زامبی شکل مبدل میشود.

بدون شک، شما به بازگشت سبک زامبی در طی چند سال اخیر توج کرده اید.

بازی های رزیدنت اویل (Evil Resident (فیلمهایی از قبیل مردهی متحرک و جنگ جهانی Z که تلویزیون نمایش میدهد، نشان دهنده ی رشد تقاضای این موجودات میباشد؛ اما چرا ناگهان زامبی ها اینقدر مجذوب شدند؟


شاید پیشرفت بیوقفه ی فناوری و فراگیرشدن آن به کنترل غیرارادی منجر
شود و درنهایت، بی قراری هولناکی ما را فرا گیرد.
این ترس محسوس است و ما هستیم که مانند قهرمانان فیلم زامبی، تهدید شده ایم ولی سرانجام قدرتمندتر میشویم؛ اما شکل‌گیری عادت در تولید محصولات بسیار مفیدتر از مضراتش است.


«معماری انتخاب»، مفهومی بود که دانشمندان به نامی همچون تالر (Thaler،(
سان استین (Sunstein (و بالز (Balz (در مقاله ای با همین عنوان بررسی کردند.

معماری انتخاب، فنی است که بر تصمیم‌گیری افراد و نتایج رفتاری
آنها تأثیر میگذارد.

این مفهوم عاملی مؤثر برای انتخاب بهتر است.

این کتاب به کارآفرینان آموزش میدهد که چگونه کالاهایشان را به‌گونه‌ای تولید کنند تا نیاز محسوس و نامحسوس مردم را برطرف کنند.

«هوک» در پی آن است تا پتانسیل بالقوه ی مبتکران و کارآفرینان را ــ که بر زندگی روزانه ی میلیاردها انسان تأثیر میگذاردــ به بالفعل تبدیل نماید.

به اعتقاد من، داده ها و سرعت انتقال آن، منجر به عادت های مثبت میشود.

زمانی که فناوری به درستی مهار شود، زندگی از طریق رفتارهای سالم ارتقاء مییابد، روابط ما بهبود می‌یابد، ما را هوشمندتر میکند و تولید را
افزایش میدهد.

مدل هوک، منطق بسیاری از عادت‌های ما در استفاده از کالاها و خدمات را شرح میدهد.

این مدل، به‌صورت یک ابزار عملی (فراتر از ابزار تئوری آن) برای مبتکران و کارآفرینان در نظر گرفته شده است که هدف آنها استفاده از عادتها برای توسعه ی محصولات و خدمات متناسب با خواسته ی مشتریان است.

در این کتاب پژوهش های مرتبط با بینش عملی بررسی شده و مدل های عملی برای افزایش شانس موفقیت کارآفرینان گردآوری شده است.

هوک، نیازهای مخاطب را با راه حل های شرکت، برای شکل گیری یک عادت ارتباط
میدهد.
هدف، ایجاد درک عمیقی است که چگونه محصولات و خدمات در طولانی مدت مطابق خواسته ی مخاطبان تغییر میکنند و چه عادتهایی برای آنها به وجود می آورند .
 

mahban

[مدیریت ارشد کتابینو+ مدیر تالار ادبیات بین‌الملل]
پرسنل مدیریت
ارسال‌کننده‌ی برتر ماه
سطح
6
 
تاریخ ثبت‌نام
2024-07-04
نوشته‌ها
3,160
مدال‌ها
10
سکه
18,012
چگونه از این کتاب بهره ببریم ؟

در پایان هر بخش، چند کلمه ی منتخب را می یابید؛ آن کلمات را تکرار کنید، در دفترچه یادداشت کنید و یا آنها را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

این روشی مؤثر برای تأمل، فکر و تقویت کردن مطالبی است که آموخته اید.

بنابراین، این کار را هم اکنون انجام دهید. بخش های پایان هر فصل، به شما
برای درک بخش های بعدی کمک خواهد کرد.

به خاطر بسپارید و به اشتراک بگذارید.
• عادت، رفتارهایی است که بدون تفکر آگاهانه ــ و یا تفکر به مقدار خیلی کم
ــ انجام میشوند؛

• دسترسی و سرعت انتقال داده ها، دنیا را مکانی برای شکل گیری عادت های بیشتر میکند؛

• تجارتهایی که عادت های مشتری را می سازند، یک مزیت رقابتی مهم برای خود ایجاد میکنند؛

• با توجه به مدل هوک، یک مشکل و راه حل آن تا حدی استمرار می یابد که تبدیل به عادت شود؛

• مدل هوک، دارای چهار مرحله است: محرک، کنش، پاداش های متغیر و سرمایه گذاری.
*
 
بالا