نقد مجموعه اشعار غبار حزن
منتقد: @Liza
تاریخ تحویل: ۹آبان
نقد کلی:
این شعر با عنوان «غبارِ حزن» فضای غمانگیز و عمیق رو القا میکنه که به خوبی با ژانر تراژدی و عاشقانه همخوانی داره. عنوان بهشکلی خلاصه و مفید، حالت و تم کلی شعر رو بیان میکنه و مخاطب رو از همون ابتدا با حس اندوه و ناامیدی آشنا میکنه.
استفاده از سیگار و دود ایده جالب و رایجی برای بیان اندوه و دلگرفتگی اما با این حال، با اینکه این نمادها به خوبی مفهوم شعر رو میرسونن، در بخشهایی از شعر بهطور مکرر و بدون تنوع خاصی تکرار میشن. این تکرار و دیگر واژه های که تکرار شدن(بعضیهاشون) باعث میشه حس یکنواختی ایجاد بشه و بهتره بعضی از این تکرارها با مترادفها یا تصاویر متفاوت جایگزین بشن تا شعر حس تازگی و نوآوری بیشتری پیدا کنه.
از نظر ساختار و فرم، شعر به قالب رباعی نزدیکه، اما در قسمتهایی انسجام موضوعی و مفهومی دیده نمیشه که این به شدت اذیت کننده بود و توی ذوق میزد و بین ابیات، پیوند و تداوم عاطفی لازم وجود نداره. مثلاً، ابتدا از سیگار و غم صحبت میشه و سپس ناگهان به «پروانه» و «اقبال» پرداخته شده.
(که البته شاید بیانگر چیز خاصی باشن یا از یک قاعده خاصی پیروی کنن یا حتی یک سبک جدید باشه ولی با این حال که عجیب و غلطه خوشحال میشم اگر چنین چیزیه راجبش برام توضیح بدید که بدونم)
این تغییرات ناگهانی اگرچه ممکنه به منظور بیان دیدگاهها و حالات مختلف شاعر باشه، اما باعث میشه خواننده نتونه بهراحتی به جریانی مشخص در شعر دست پیدا کنه. میشد با ایجاد یک ترتیب منطقیتر و پیوند موضوعی، شعر رو منسجمتر کرد تا مفاهیم به شکلی پیوسته و قابلدرکتر ارائه بشن.
همچنین، استفاده از کلمات و اصطلاحات سنگین، مثل «تالم»، «تعسر»، و «انکسار» که بار معنایی سنگینی دارن، گاهی فضای شعر رو از حالت احساسی به فضای رسمیتر سوق میدادن. این کلمات باعث میشن مخاطب درگیر ترجمه یا تفسیر معنای واژهها بشه قبل از اینکه بیت رو حس کنه و درک کنه، این روند، ارتباط احساسی و جریان طبیعی خوندن شعر رو مختل میکنه. در دلنوشتههای عاشقانه و تراژیک، انتخاب کلمات سادهتر و قابل درکتر میتونه بهتر احساسات رو منتقل کنه و ارتباط عمیقتری با خواننده برقرار کنه.
(اگر کل شعر به شکل نوشته شده بود اونموقع جریان به کل فرق میکرد)
با تمام اینها، فضای تلخ و غمگین شعر و گاهی انرژی خوبی که منتقل میکرد ابیات زیبا و نمادین و حس خاصی که نویسنده به دنبال انتقالشه، از نقاط قوت اثر محسوب میشن. شعر از نظر عاطفی مخاطب رو درگیر میکنه و تصویر عمیقی از اندوه عاشقانهی شاعر رو به نمایش میذاره و به خوبی نشون میده که چه ذوق خاصی سرش خرج شده که واقعا قابل تحسینی.
در طراحی جلد عکس به درستی با محتوا ارتباط ندارند و کاملا نامرتبطه اما با توجه به اینکه شما خودتون در این بحث مقام دارید و قطعا در این زمینه حرفهای تر از من هستید، توضیح بیشتری نمیدم.
عنوان دلنوشته:
نکته مثبت: عنوان «غبارِ حزن» همخوانی زیبایی با فضای شعر داره و از همون ابتدا حس تلخی و اندوه رو به مخاطب القا میکنه.
نکته منفی: عنوان کمی کلی به نظر میرسه و میتونست جزییات بیشتری داشته باشه تا تصویر واضحتری از مفهوم شعر ارائه بده. بهطور مثال، اضافه کردن یک صفت یا ترکیب خاص مثل «غبار سرد حزن»یا «غبار اندوه من» میتونست تصویر بهتری از حس و حال شعر بده.
دیباچه دلنوشته:
دیباچه به خوبی با فضای تلخ و تاریک شعر هماهنگه و به تصویر شاعرانهای از اندوه و دلتنگی دست پیدا کرده اما همونطور که قبلتر توضیح دادم چون شعر شما به شدت آشفتگی موضوع داره، نسبت به پایان خیلی بیربطه.
و مثلا حتی از غم خیلی زیاد شروع نشده و به حال یکم بهتر نرسیده، عملا موضوع عوض شده که بحث و توضیحش زیادی طولانیه و نظر خود شمارو میطلبه.
توصیفات و پردازش:
نکته مثبت: بعضی از توصیفات به شدت دوستداشتنی و بعضی دیگه کمی جای پیشرفت داشتن اما به طور کلی ابیات در زمینه توصیفات خیلی زنده و واقعی هستن و این خیلی خوب و قشنگه.
نکته منفی: در بخشهایی توصیفات از پیوستگی و انسجام خارج میشن. مثلاً، ابتدا از طوفان و دود صحبت میکنه، سپس ناگهان موضوعات دیگهای مثل «پروانه» و «اقبال» مطرح میشه که باعث پراکندگی حس و مفهوم میشه. بهتره توصیفات به شکلی منسجمتر و با ارتباط عاطفی قویتری ارائه بشن.
انتقال احساسات:
بسیار موفق بودین در این زمینه اما ایراداتی هم در ادامه وجود داشت که بهشون اشاره کردم.
ساختار دلنوشته:
ساختار کلی شعر از الگوی منظمی پیروی نمیکنه اما میشه گفت به قالب رباعی نزدیکه.
و انتخواب خوبیه.
ایده اصلی دلنوشته:
ایدهی اصلی شعر که بیان اندوه و دلتنگیه و استفاده از نماد های مختلف بسیار جذاب و خلاقانهس.
(همونطور که قبلتر هم گفتم ذوق خاص نویسنده برای نوشتن این شعر به خوبی قابل مشاهدهس که کمک زیادی به ایده و محتوا کرده)
انتخاب واژگان:
انتخاب واژگان شاعرانه و اصیل به بیان احساسات و فضای شعر کمک کرده و توصیفات رو زیبا کرده اما نکته منفی اینه که بعضی واژهها مثل «تالم»«تعسر» و «انکسار» بهخاطر رسمی و سنگین بودن، ممکنه با فضای احساسی شعر همخوانی نداشته باشن. استفاده از واژگان سادهتر و احساسیتر، شعر رو از حالت رسمی خارج میکنه و ارتباط عمیقتری با مخاطب برقرار میکنه.
نگارش دلنوشته:
نکته مثبت: نگارش شعر روان و شاعرانه است و از قاعدههای شعری تا حدودی بهخوبی پیروی کرده.
نکته منفی: جملاتی مثل «گفتم سب بر سجیهات، شرک بر بیگانیات» ممکنه برای خواننده کمی گنگ باشن و از فضای احساسی شعر دور کنن. بازنویسی و سادهسازی بعضی از جملات بهطوری که پیام دقیقتر و روانتر منتقل بشه، میتونه تاثیرگذاری شعر رو افزایش بده.
و بازهم تکرار میکنم:
انسجام موضوعی بین بخشهای مختلف شعر گاهی واقعا ضعیف بود.
پن: نقد به هیچ عنوان به معنای زیر سوال بردن قلم، تلاش و استعداد شما نیست و صرفا جهت آشنایی بیشتر شما با بعد های منفی و مثبت اثرتون هست.