به انجمن رمان نویسی بوکینو خوش آمدید.

بوکینو با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی ایجاد شده‌ است و همواره در تلاشیم تا فضایی با کیفیت و صمیمیت را خدمت شما ارائه دهیم. با بوکینو، طعم شیرین و لذت‌بخش موفقیت را بچشید!

ثبت‌نام ورود به حساب کاربری

روانشناسی روانشناسی رنگ چیست و چه اهمیتی دارد؟

COOKiE

[سرپرست بخش عمومینو]
سطح
3
 
تاریخ ثبت‌نام
2023-04-18
نوشته‌ها
2,560
مدال‌ها
5
سکه
13,051
آیا می‌دانستید استفاده درست از رنگ‌ها می‌تواند به شما کمک کند که مشتری خود را متقاعد کنید؟ مطالعات نشان می‌دهد که حدود 90 درصد مشتریان هنگام خرید تحت تأثیر رنگ قرار می‌گیرند و به همین خاطر روانشناسی رنگ یکی از چالش‌برانگیزترین مباحث بازاریابی و فروش است. در این مقاله قصد داریم پیرامون روانشناسی رنگ و تأثیر رنگ‌های مختلف روی افراد صحبت کنیم.
What-is-the-psychology-of-color.jpg
 

COOKiE

[سرپرست بخش عمومینو]
سطح
3
 
تاریخ ثبت‌نام
2023-04-18
نوشته‌ها
2,560
مدال‌ها
5
سکه
13,051
وقتی صحبت از ترغیب و متقاعدسازی مشتری به‌میان می‌آید، احساس و عاطفه حرف اول را می‌زند؛ به این معنا که بهترین راه برای نفوذ به قلب مشتری، احساس اوست و رنگ‌ها یکی از مواردی هستند که به کمک آن‌ها می‌‎توانید احساس آدم‌ها را برانگیزانید. رنگ‌ها به قدری مهم هستند که اگر به دیوار یک اتاق سرد، رنگ گرم بزنیم فردی که وارد اتاق می‌شود، احساس گرما می‌کند و این معجزه رنگ‌ها است. روانشناسی رنگ (Psychology of Color) به قدری مهم است که اگر یک کسب و کار بتواند به درستی از آن استفاده کند، می‌تواند میزان مشتریان و درآمد خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

البته همیشه متخصصان در مورد استفاده از روانشناسی رنگ در بازاریابی و طراحی وب‌سایت اختلاف داشته‌اند؛ زیرا سلیقه انسان‌ها در مورد رنگ‌ها متفاوت است. مهم نیست که مشغول چه کاری هستید و در چه زمینه‌ای فعالیت دارید، مهم این است که درک کنید با استفاده از رنگ‌ها می‌توانید توجه انسان‌ها را جلب کنید، آن‌ها را متقاعد کنید و حس خود را به آن‌ها منتقل کنید. این مقاله با این هدف نوشته شده است که شما را با روانشناسی رنگ و اهمیت آن در زندگی و کسب و کار آشنا کند. بنابراین اگر می‌خواهید از رنگ‌ها برای رشد و توسعه خودتان و کسب و کارتان استفاده کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.
 

COOKiE

[سرپرست بخش عمومینو]
سطح
3
 
تاریخ ثبت‌نام
2023-04-18
نوشته‌ها
2,560
مدال‌ها
5
سکه
13,051

روانشناسی رنگ (Color Psychology) چیست؟​

روانشناسی رنگ در واقع مطالعه و بررسی رنگ‌ها و تأثیر آن‌ها بر ذهن، بدن و رفتار انسان است. رنگ‌ها خصوصیاتی دارند که می‌توانند انسان‌ها را تحت تأثیر خودشان قرار دهند. رنگ‌ها به قدری قدرت دارند که می‌توانند در تسکین برخی از دردها مؤثر باشند. البته توجه داشته باشید که تأثیر رنگ‌ها بسته به جنسیت، سن و فرهنگ افراد متفاوت است. رنگی که روی یک بانوی مسن تأثیر مثبت دارد ممکن است برای یک آقای جوان هیچ تأثیری نداشته باشد.

روانشناسی رنگ به قدری اهمیت دارد که توانسته در علوم مختلفی از جمله پزشکی، بازاریابی و برندسازی راه پیدا کند. دو کالا با دو بسته‌بندی متفاوت، فروش یکسانی ندارد. یکی از مسائلی که روانشناسی رنگ را مهم می‌کند، طراحی لوگو و وب‌سایت است. بسیاری از متخصصان بر این باور هستند که رنگی که در لوگو یا وب‌سایت یک کسب و کار به کار می‌رود، با شخصیت آن کسب و کار مطابقت و سازگاری دارد.
 

COOKiE

[سرپرست بخش عمومینو]
سطح
3
 
تاریخ ثبت‌نام
2023-04-18
نوشته‌ها
2,560
مدال‌ها
5
سکه
13,051

آزمایش های مربوط به تأثیر رنگ ها روی بدن انسان​

آزمایش‌ها و مطالعات پزشکی که روی افراد مختلف انجام شده به خوبی نشان می‌دهد که رنگ‌ها می‌توانند روی بدن انسان و عملکرد او تأثیر بگذارند. به عنوان مثال رنگ قرمز این توانایی را دارد که روی ضربان قلب تأثیر بگذارد و فشار خون را افزایش دهد. رنگ آبی عکس این کار را انجام می‌دهد؛ یعنی فشار خون و ضربان قلب را پایین می‌آورد.


تأثیر روز و شب روی بدن آدمی به واسطه رنگ آن‌ها صورت می‌گیرد. به بیان دیگر رنگ تیره شب، سوخت و ساز بدن را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که انسان از فعالیت‌های سخت بدنی دست بکشد. در مقابل رنگ روشن روز باعث می‌شود که سوخت و ساز بدن افزایش یابد و به همین خاطر به انسان نیرو و تحرک می‌بخشد.

اکنون که با تعریف روانشناسی رنگ و تأثیر رنگ‌ها بر بدن انسان آشنا شدیم، زمان آن فرارسیده است که با اهمیت روانشناسی رنگ آشنا شویم و ببینیم که استفاده از این روانشناسی چه اهمیتی دارد.
 

COOKiE

[سرپرست بخش عمومینو]
سطح
3
 
تاریخ ثبت‌نام
2023-04-18
نوشته‌ها
2,560
مدال‌ها
5
سکه
13,051

چرا استفاده از روانشناسی رنگ مهم است؟​

رنگ به قدری قدرت دارد که می‌تواند انسان را تحت تأثیر قرار دهد و او را به خرید ترغیب کند. جالب است بدانید که برخی از کسب و کارها فقط از روانشناسی رنگ برای جذب مشتری استفاده می‌‌کنند. در ادامه به یک سری از دلایل اهمیت روانشناسی رنگ اشاره شده است:

The-importance-of-color-psychology.jpg.webp
 

COOKiE

[سرپرست بخش عمومینو]
سطح
3
 
تاریخ ثبت‌نام
2023-04-18
نوشته‌ها
2,560
مدال‌ها
5
سکه
13,051

1. با رنگ می‌توان مشتری را ترغیب و جذب کرد​

نگاه کردن افراد به رنگ‌ها باعث می‌شود که آن رنگ روی ذهن آن‌ها تأثیر بگذارد و احساسی خاص را در آن‌ها به وجود آورد. به همین خاطر اگر یک برند می‌خواهد مشتریان خود را به خرید ترغیب کند، می‌تواند این کار را از طریق رنگ‌ها انجام دهد.

2. رنگ می‌تواند بیانگر هویت برند ما باشد​

همان گونه که پیش از این گفتیم رنگ می‌تواند بیانگر هویت برند ما باشد. یک کسب و کار می‌تواند با ترکیب رنگی که در لوگوی خودش به کار می‌برد، به مخاطب نشان دهد که در کدام حوزه فعالیت دارد. به عنوان مثال بهتر است برندهای خوراکی از رنگ قرمز در محصولات، بسته‌بندی و لوگوی خودشان استفاده کنند؛ زیرا رنگ قرمز این توانایی و قابلیت را دارد که اشتهای مخاطب را زیاد کند.

3. هر رنگ می‌تواند یک پیام را برای مخاطب تداعی کند​

یک برند علاوه بر اینکه می‌تواند از طریق رنگ‌ها به مخاطب بگوید که در چه حوزه‌ای فعالیت دارد، می‌تواند پیام خودش را از طریق آن رنگ به مخاطب منتقل کند. به عنوان مثال رنگ سفید، نماد و نشانه تازگی و نو بودن است که می‌تواند سادگی، تمیزی، شفافیت و کمال را به برند شما ببخشد.

4. با کمک رنگ می‌توانیم برند خودمان را متمایز کنیم​

یکی از خصوصیات روانشناسی رنگ این است که می‌تواند به ما کمک کند که برند خود را متمایز جلوه دهیم. در حال حاضر کسب و کارها دنبال تمایز از رقبای خودشان هستند و می‌کوشند محصولی به بازار عرضه کنند که متفاوت از سایر محصولات بازار باشد. یکی از راه‌های ایجاد تمایز استفاده از روانشناسی رنگ است. با ترکیب رنگ‌ها می‌توانید یک برند متمایز را به مخاطبان خود معرفی کنید.
 

COOKiE

[سرپرست بخش عمومینو]
سطح
3
 
تاریخ ثبت‌نام
2023-04-18
نوشته‌ها
2,560
مدال‌ها
5
سکه
13,051

یک دسته‌بندی کلی در روانشناسی رنگ​

رنگ‌ها به طور کلی به دو دسته سرد و گرم تقسیم‎‌بندی می‌شوند. رنگ‌هایی که در طیف آبی قرار می‌گیرند، به عنوان رنگ‌های سرد شناخته می‌شوند. در نقطه مقابل رنگ‌های گرم رنگ‌های هستند که در طیف قرمز باشند. به عنوان مثال رنگ آبی، بنفش و سبز که در طیف رنگ آبی هستند، رنگ‌های سرد و رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد که در طیف رنگ قرمز هستند، رنگ‌های گرم به حساب می‌آیند.

به طور کلی متخصصان توصیه می‌کنند که برای ایجاد یک محیط سرد کمی آبی به ترکیب رنگی خود اضافه کنید و در صورتی که می‌خواهید یک محیط گرم به وجود بیاورید، مقداری رنگ قرمز به ترکیب خود اضافه کنید. نکته مهمی که در این زمینه باید به آن توجه کرد این است که رنگ‌های سرد همیشه در پس‌زمینه قرار می‌گیرند و هر چیزی که می‌خواهید به چشم مخاطب بیاید و مورد توجه او قرار گیرد باید رنگ گرم داشته باشد.

روانشناسی رنگ در کسب و کار، بازاریابی و برندسازی​

تا به اینجای کار در مورد کلیات روانشناسی رنگ‌ صحبت کردیم. در این بخش از مقاله قصد داریم به کاربرد روانشناسی رنگ در کسب و کار، بازاریابی و برندسازی بپردازیم. به عنوان مثال هنگامی که می‌خواهید سایت خود را طراحی کنید، باید یک ترکیب رنگی برای آن در نظر بگیرید. در صورتی که این ترکیب رنگی درست باشد می‌تواند فروش شما را به طرز چشمگیری بهبود ببخشد.
 

COOKiE

[سرپرست بخش عمومینو]
سطح
3
 
تاریخ ثبت‌نام
2023-04-18
نوشته‌ها
2,560
مدال‌ها
5
سکه
13,051

مخاطب شما چه کسی است؟​

اولین مسئله‌ای که باید در روانشناسی رنگ مدنظر قرار دهید مخاطب‌شناسی است، یعنی مشخص کنید که مخاطب شما چه کسی است و چه خصوصیاتی دارد. در واقع برای انتخاب رنگ مناسب برای برند خود باید پرسونای مخاطب خود را درک کنید تا متوجه شوید که مخاطب شما چه کسی با چه خصوصیاتی است. حال با توجه به این پرسونا یک ترکیب رنگی که بتواند روی مخاطب تأثیر بگذارد انتخاب کنید.

به عنوان مثال مطالعات نشان می‌دهد که اگر یک برند لوکس و مطرح فروش طلا از رنگ صورتی در تبلیغات، لوگو و سایت خود استفاده کند، ممکن است مشتری تصور کند که محصولاتی که آن برند به بازار عرضه می‌کند، تقلبی و جعلی هستند.
 

COOKiE

[سرپرست بخش عمومینو]
سطح
3
 
تاریخ ثبت‌نام
2023-04-18
نوشته‌ها
2,560
مدال‌ها
5
سکه
13,051

روانشناسی رنگ در رابط کاربری یا UI​

مبحث روانشناسی رنگ یکی از مباحث مهمی است که در حوزه رابط کاربری (User Interface) مطرح می‌شود. رابط کاربری همان گونه که از اسمش پیداست، یک رابط بین کاربر و سایت است و اگر به درستی در یک سایت اجرا شود، تاثیر بسیار زیادی روی فروش اینترنتی آن سایت خواهد گذاشت.

رنگ‌های مختلف در بازاریابی، برندسازی و کسب و کار تأثیرهای مختلفی دارند. ممکن است یک کسب و کار از هر نظر عالی باشد ولی چون نتوانسته از رنگ‌ها به درستی استفاده کند، نمی‌تواند مشتریان را جذب و فروش خود را افزایش دهد.
color-psychology.jpg.webp
 

COOKiE

[سرپرست بخش عمومینو]
سطح
3
 
تاریخ ثبت‌نام
2023-04-18
نوشته‌ها
2,560
مدال‌ها
5
سکه
13,051

1. قرمز​

به طور کلی قرمز رنگی است که برای جلب توجه از آن استفاده می‌شود. البته مراقب باشید که استفاده از این رنگ بیش از حد زیاد نشود؛ چون می‌تواند روی مخاطب تأثیر منفی بگذارد. بنابراین برای بخش‌های مهم از این رنگ کمک بگیرید. از طرفی این رنگ می‌تواند اشتهای افراد را زیاد کند و به همین خاطر برند مک دونالد از رنگ قرمز برای جذب مشتری کمک می‌گیرد.

این رنگ می‌تواند پیام‌های مثل قدرت، انرژی، شور و هیجان را به همراه داشته باشد. البته استفاده بیش از حد از این رنگ می‌تواند پیام‌هایی مثل خشم، درد و سرپیچی را به مخاطب الهام کند. همچنین در صورتی که تمایل دارید کاری کنید که مخاطب خیلی سریع به درخواست شما پاسخ دهد، از رنگ قرمز کمک بگیرید؛ چون این رنگ سرعت عکس‌العمل را به شدت افزایش می‌دهد.

مطالعات نشان می‌دهد که 7 درصد از آقایان و 9 درصد از بانوان شیفته این رنگ هستند و 2 درصد آقایان این رنگ را اصلاً نمی‌پسندند. جالب است بدانید که مطالعات نشان می‌دهد که اکثریت قریب به اتفاق بانوان این رنگ را می‌پسندند و درصد بانوانی که این رنگ را دوست ندارند، 0 درصد اعلام شده است.
 
بالا