به انجمن رمان نویسی بوکینو خوش آمدید.

بوکینو با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی ایجاد شده‌ است و همواره در تلاشیم تا فضایی با کیفیت و صمیمیت را خدمت شما ارائه دهیم. با بوکینو، طعم شیرین و لذت‌بخش موفقیت را بچشید!

ثبت‌نام ورود به حساب کاربری
  • نويسندگان گرامی توجه کنید: انجمن بوکینو تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می‌باشد؛ لذا از نوشتن آثار غیراخلاقی و مبتذل جداً خودداری کنید. در صورت عدم رعایت قوانین انجمن، آثار شما حذف خواهد شد. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با گزارش کردن ما را یاری کنید.
    (کلیک کنید.)
  • قوانین فعالیت و ارسال محتوا در انجمن بوکینو
    (کلیک کنید.)
  • انجمن مجهز به سیستم تشخیص کاربران دارای چند حساب کاربری می‌باشد؛ در صورت مشاهده حساب کاربری شما مسدود می‌گردد.
  • باز کردن گره‌ از یک ماجرای جنایی، زمانی راحت است که شواهد و مدارک کافی داشته باشیم یا حداقل کسی باشد که بتواند با حرف‌هایش، ما را به کشف حقیقت نزدیک‌تر کند؛ اما اگر تمام افراد به قتل رسیده باشند، چه؟!
    رمان - کاراکال | حدیثه شهبازی کاربر انجمن بوکینو
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

Liam

[نابغهٔ ثروت کیبی بایت ¹⁰²⁴]
پرسنل مدیریت
سطح
8
 
تاریخ ثبت‌نام
2023-02-17
نوشته‌ها
890
مدال‌ها
22
سکه
5,711
«به نام خداوند شعر و ادب»

نقد یک اثر در جهتِ توسعه‌ی نوشته بوده و هدف از آن توهین و بی‌ارزش جلوه دادن اثر شما نیست!
نویسنده‌ای موفق خواهد بود که انتقادپذیر باشد و از موارد ذکر شده بیاموزد، نه آنکه در مقابل منتقد جبهه بگیرد.

ضمن درود و عرض وقت‌بخیر خدمت شما نویسنده گرامی!
بابت اعتماد شما به نقد آثار خود در انجمن بوکینو سپاسگذاریم و امیدواریم که بتوانیم در پیشرفت شما نقش به‌سزایی داشته باشیم!
منتقد اثر شما: @Mehraveh

لازم به ذکر است که:
1. پس از نقد، بر روی مجموعه شعر شما نظارت خواهد شد و در صورت عدم توجه به سخنان و راهنمایی‌های منتقد اثرتان، با درخواست‌های نقد بعدی شما‌، موافقت نخواهد شد!
2. نقد‌ها در کمال انصاف بوده و منتقد فرد وارد به مباحث ادبی‌ست؛ و از بابت صحت نقد و راهنمایی‌ِ منتقد، نگرانی نداشته باشید.
3. تمام تلاش ما در جهت پیشرفت نویسنده‌هاست؛ پس نقدپذیر باشید و در برابر نقد خود، جبهه نگیرید.
4. تا بعد از قرارگیری نقد اثر توسز منتقد، از ارسال پست اسپم، تشکر و... خودداری فرمائید.
5. در صورتی که از نقد یا منتقد خود ناراضی بودید و یا شکایتی از تالار نقد داشتید، می‌توانید شکایت خود را در تاپیک زیر ثبت کنید تا مورد بررسی قرار گیرد!
🔷️تایپک جامع پیشنهادات، اعتراضات و انتقادات

به امید موفقیت روز افزون شما!

[کادر مدیریت تالار نقد]
 
امضا : Liam

Liam

[نابغهٔ ثروت کیبی بایت ¹⁰²⁴]
پرسنل مدیریت
سطح
8
 
تاریخ ثبت‌نام
2023-02-17
نوشته‌ها
890
مدال‌ها
22
سکه
5,711
Negar_۲۰۲۳۰۹۰۳_۰۰۲۵۵۴.png
عنوان: در انتهای عاشقی
ژانر: عاشقانه، اجتماعی
شاعر: غزل کاظمی‌نیا _ @سرین
مقدمه: باران بارید؛ تمام شد.
اما با خود خاطراتی را جای گذاشت زمین خیس، بوی نم خاک، قطرات باران بر روی گیاهان!
قطرات باران بر روی گل رز سرخی بود؛ گل سرخی که برای خود خاطراتی ناپایدار داشت.
لینک:
 
امضا : Liam

HADIS

مدیر بازنشسته
سطح
7
 
تاریخ ثبت‌نام
2023-09-14
نوشته‌ها
287
مدال‌ها
7
سکه
1,327
" بسم تعالی "
نقد و بررسی مجموعه شعر " انتهای عاشقی " اثر غزل کاظمی‌نیا
کاربر گرامی، نقد زیر صرفا جهت بهبود کیفیت قلم شما توسط تیم نقد انجمن بوکینو انجام شده است.

نام شعر:

نام منتخب مجموعه برگرفته از یک پیشوند « در » و دو کلمه‌ی « انتظار » و « عاشقی » می‌باشد؛ در نتیجه حد استاندارد نام‌گذاری رعایت شده است. کلمات منتخب به طور جدا از هم، در بسیاری از آثار مورد استفاده قرار گرفته و تکراری هستند. با این حال، نام شعر با محتوای اشعار هماهنگ و مرتبط است.

مقدمه شعر:
متن تعریف‌ شده به عنوان مقدمه، محتوای مجموعه را به خوبی روایت می‌کند و مضمون عاشقانه دارد. نگارش متن قابل توجه می‌باشد زیرا جملات پیوسته بوده و علائم نگارشی در آن، به طور صحیح استفاده شده‌اند.

نوع شعر:
ادبیات مورد استفاده در مجموعه شعر، ادبیات غنایی می‌باشد. در این نوع ادبیات، به بیان عواطف شاعر پرداخته می‌شود و اشعار عاشقانه در طبقه‌بندی ادبیات غنایی قرار می‌گیرند. نگارش اشعار در باب ادبیات منتخب، به خوبی انجام شده و متناسب با قواعد کلی ادبیات غنایی است.

قالب شعر:
قالب مشخصی برای مجموعه شعر دیده نمی‌شود چراکه بعضی از اشعار دوبیتی، برخی دیگر شعر نو و مابقی در دسته اشعار رباعی قرار می‌گیرند. برای مثال:

قالب رباعی: مصراع اول ودوم و چهارم هم قافیه بوده و جمعا چهار مصراعی است؛ مصراع سوم قافیه ندارد.

گر رفتی و وابستگی معنایی ندارد
سخن عشق دگر شنوایی ندارد
گر رفتی و پیر شدم ز تو
دگر برگشتی شکوفایی معنایی ندارد

قالب دوبیتی: ساختار دوبیتی از نظر هم‌قافیه بودن مصراع‌ها شبیه رباعی است اما وزن دوبیتی «مفاعیلن مفاعیلن فعولن» می‌باشد.

آه از آن سوزی، که بر دلم افتاده است
که از آن دلبر زیبای من دل برده است؟
امان از آن عشق و عاشقی که بر دلم افتاده است
ای یار من دل تو دست که افتاده است؟

قالب شعر نو : اشعار بدون قافیه و ردیف مشخص می‌باشند.

با دیدن تو برهم ریخت احوالم!
حس کردم از تبی سرشارم...
من عاشقت بودم، اما تو رفتی!
اشکال ندارد، بازهم می‌گویم:
- دوستت دارم!

به طور کلی، بسیاری از اشعار از قاعده‌ی قالب اصلی خود پیروی نمی‌کردند؛ در ابیات ابتدایی مشابه غزل بوده و در پایان، به مثنوی شباهت داشتند. تعداد ابیات هر پست شعر با هیچ‌کدام از قالب‌های شعری همخوانی نداشت. برای مثال، ابیات قالب غزل می‌بایست بین پنج تا پانزده بیت باشند. بیشتر اشعار کمتر از پنج بیت واحد هستند. به همین علت، در شمارش تعداد قالب‌های مجموعه از غزل یاد نکردیم. بعضی از اشعار فاقد قافیه بوده و صرفا بر پایه ردیف نگاشته شده‌اند که این ابیات بدون وزن را نیز در دسته شعر نو قرار داده‌ایم.
اشعار مرتبط با دوبیتی و رباعی کاملا با شروط قالب خود هماهنگ بوده و قابل تقدیر می‌باشند.

لحن و زبان شعر:
زبان منتخب شاعر، ادبی‌ست که در تمامی اشعار به صورت یکدست و هماهنگ می‌باشد. همچنین قرارگیری کلمات به طوری است که در کنار ردیف و قافیه ابیات، ظاهر خود را حفظ کرده و به هم ریخته نیستند. بافت شعر منظم است و بر زیبایی محتوای آن می‌افزاید.

آرایه‌های ادبی:
استفاده از آرایه در اشعار بسیار مهم بوده و زینت‌بخش ابیات است. در مجموعه شعر مذکور، از آرایه‌هایی همچون تضاد، استعاره، تشبیه و تشخیص استفاده شده که به خوبی در انتقال مفهوم و احساسات شاعر تاثیر گذاشته‌اند؛ با این حال، متاسفانه در بعضی اشعار بهره‌مندی از آرایه‌های ادبی به شدت کاهش پیدا می‌کند. توصیه می‌شود از آرایه‌های کمتر دیده شده در مجموعه مانند ایهام، مجاز، کنایه و... نیز استفاده کنید تا تمامی ابیات بار ادبی یکسانی داشته باشند و از حالت عامیانه خارج شوند.

ظاهر و موازین شعر:
با توچه به این که اغلب اشعار در قالب شعر نو قرار داشته و قافیه‌ی مشخصی ندارند یا کلماتی که به عنوان قافیه آورده شده‌اند در واقع حکم قافیه را نمی‌توانند ایفا کنند، وزن ابیات دلخواه شاعر بوده و از قاعده‌ی خاصی پیروی نمی‌کند. البته در اشعار رباعی و دوبیتی، قافیه و ردیف به درستی استفاده و باعث وزین بودن ابیات شده‌اند. همچنین اغلب ابیات به صورت دو به دو، ردیف‌های مشابه با آهنگ و وزن یکسان دارند.

ترکیب شعر:
در این مجموعه، اشعار به صورت عاشقانه سروده شده و با یکدیگر تناسب دارند. در اشعار ابتدایی مجموعه، فضای شعری عاشقانه ملموس‌تر بوده و بافت شعری پیوسته‌تر می‌باشد.

نگارش:
مهارت‌هایی مانند حذف کلمات غیر ضروری، استفاده بجا از واژگان و شیوه‌ی قرار گرفتن آن‌ها در کنار یکدیگر و مواردی از این دست، برای تصویرسازی و ایجاد یک شعر هنرمندانه لازم است. در مجموعه شعر " در انتهای عاشقی " تا حدودی شاهد اعمال چنین مهارت‌هایی از جانب شاعر بودیم اگرچه انتظار بر آن بود که دایره‌ی لغات وسیع‌تری در ابیات به کار برده و از جایگزین‌های ایده آل‌تری برای برخی از کلمات کلیشه‌ای مانند: تنهایی، زهر، دلبر زیبای من و...استفاده شود که همزمان بتوانند مفهوم و مقصود شاعر را به خوبی انتقال دهند.

به عنوان سخن آخر، مجموعه شعر " در انتهای عاشقی " دارای نکات ضعف اندک و قوت بسیاری است که در صورت حل ضعف‌ها و تقویت نقاط قوت خود، می‌تواند در زمره‌ی اشعار فاخر معاصر قرار بگیرد.
قلمتان مانا
نقد شده توسط HADIS ، کاربر انجمن بوکینو
پاییز ۱۴۰۲
 
آخرین ویرایش:
امضا : HADIS

Liam

[نابغهٔ ثروت کیبی بایت ¹⁰²⁴]
پرسنل مدیریت
سطح
8
 
تاریخ ثبت‌نام
2023-02-17
نوشته‌ها
890
مدال‌ها
22
سکه
5,711
دلنگار عزیز: @سرین
نقد شما تحویل داده شد.
از انتقادپذیری شما سپاسگذاریم.

مدّت باز بودن تاپیک: 2 روز!

« کادر مدیریت تالار نقد | @Lady.Boss »​
 
امضا : Liam
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
بالا