ماجرای تعطیل شدن پروژه خودروی برقی اپل چه بود؟
در حدود اوایل سال ۲۰۲۰، مدیران ارشد شرکت اپل در یک پیست آزمایشی در ایالت آریزونا امریکا دور همدیگر جمع شدند تا مدل نهایی نمونه اولیه خودرویی را که این غول فناوری سالها تلاش برای ساخت آن کرده بود، محک بزنند. این نمونه اولیه، یک مینیون سفید با لبههای گرد، سقف تماماً شیشهای، درهای کشویی […]در حدود اوایل سال ۲۰۲۰، مدیران ارشد شرکت اپل در یک پیست آزمایشی در ایالت آریزونا امریکا دور همدیگر جمع شدند تا مدل نهایی نمونه اولیه خودرویی را که این غول فناوری سالها تلاش برای ساخت آن کرده بود، محک بزنند. این نمونه اولیه، یک مینیون سفید با لبههای گرد، سقف تماماً شیشهای، درهای کشویی و لاستیکهای دیواره سفید برای نشستن راحت چهار نفر طراحی شده بود و از مینیبوس کلاسیک فولکسواگن با نیروی گل الهام گرفته شده بود.
این طرح اولیه به نام “نان تست” معروف بود (Bread Loaf). برنامه این بود که این خودرو حدود پنج سال بعد با یک صفحه نمایش تلویزیون غول پیکر، یک سیستم صوتی قدرتمند و پنجرههایی که به طور خودکار تیرگی آنها را تنظیم میکرد به بازار عرضه شود. کابین آن دارای صندلیهای کلاب مانند شبیه هواپیمای شخصی بود که سرنشینان میتوانستند برخی از صندلیها را به صندلیهای راحتی و زیرپایی تبدیل کنند.
مهمتر از همه اینکه Bread Loaf چیزی را که در صنعت به عنوان «خودمختاری سطح ۵» شناخته میشود، به طور کامل با استفاده از یک رایانه داخلی بسیار قدرتمند، یک سیستم عامل جدید و نرمافزار ابری که به صورت داخلی توسعه یافته است، به تنهایی هدایت میکرد. هیچ فرمان و پدالی وجود نداشت، فقط یک کنترلر به سبک بازی ویدیویی یا برنامه آیفون برای رانندگی با سرعت کم به عنوان پشتیبان وجود داشت. از طرف دیگر اگر خودرو در وضعیتی قرار میگرفت که قادر به تجزیه و تحلیل آن نبود، سرنشینان با مرکز پشتیبانی اپل تماس میگرفتند و درخواست میکردند که از راه دور هدایت شوند.
استخدام آقای داگ فیلد از خودروسازی تسلا
در صحرای آریزونا، تیم کوک و مدیر ارشد عملیات آقای جف ویلیامز و اعضای ارشد تیم طراحی اپل در نمونه اولیه نشسته بودند که به تنهایی در یک مسیر آزمایشی حرکت می کرد. آنها از آنچه دیدند راضی بودند. اما مشکلی وجود داشت، همانطور که داگ فیلد، رئیس پروژه خودرو، به صراحت اعلام کرد: قبل از اینکه سیستم رانندگی خودکار در دنیای واقعی کار کند، کارهای زیادی باید انجام میشد. آقای فیلد که برای نظارت بر پروژه از تسلا موتورز استخدام شده بود، پیشنهاد داد تا اهداف رانندگی خودکار را به سطح ۳ کاهش دهد که نیازمند یک راننده انسانی است که در هر لحظه آماده کنترل باشد. نه اینکه در صندلی عقب رو به عقب تلویزیون تماشا کند یا با اپلیکیشن فیس تایم صحبت کند. اما رؤسای اپل فقط سطح ۵ پیشرفته را می خواستند.سال بعد یعنی در سال ۲۰۲۱، آقای فیلد اپل را ترک کرد تا مسئولیت تلاشهای مهندسی خودروهای برقی و نرمافزار را در شرکت خودروسازی فورد Ford بر عهده بگیرد. این طرح توسط آقای کوین لینچ Kevin Lynch (جانشین آقای فیلد) که سرپرستی گروه نرمافزاری ساعت هوشمند اپل را نیز بر عهده دارد تکامل یافت. این خودرو به شکل یک غلاف با شیشههای کناری خمیده که به عنوان درهای بالگچی عمل میکرد درآمده بود و شرکت در نظر داشت رمپهایی را در نظر بگیرد که به طور خودکار برای سهولت بارگیری بارهای سنگین بیرون میآمدند. جلو و عقب خودرو یکسان بود و تنها پنجرهها در طرفین قرار داشتند، ایراد این طراحی اینبود که در صورت نیاز به رانندگی توسط انسان، میتوانست عواقب وخیمی بدنبال داشته باشد. (البته بعداً پنجرههای جلو و عقب اضافه شد). برخی از افراد در این پروژه آن را I-Beam نامیدند.