به گزارش سرویس اخبار داخلی آژانس خبری تکنا، بعد از فیلترینگگسترده شبکههای اجتماعی خارجی از مهرماه سال قبل به این سو، مقامات دولتی و مدیران پلتفرم های داخلی مدام از افزایش استقبال مردم از این پلتفرمها سخن میگویند.
آخرین بار روز ۶ تیرماه بود که وزیر ارتباطات آمار کاربران فعال ماهانه پلتفرم های داخلی را ۴۰ میلیون نفر اعلام کرد. حدود شش ماه قبل یعنی روز ۲۹ آذرماه سال گذشته هم رضا تقیپور، نماینده مجلس و عضو شورای عالی فضای مجازی در یک برنامه تلویزیونی این آمار را از تعداد کاربران پلتفرمهای داخلی ارائه داده بود: «آخرین آمار منتهی به ۱۵ آذر که توسط مرکز ملی فضای مجازی منتشر شده نشان میدهد کاربران ماهانه روبیکا ۳۵ میلیون کاربر، ایتا ۱۵.۲میلیون کاربر، بله ۹.۸میلیون کاربر و سروش پلاس ۸.۱ میلیون کاربر است. در۳ ماه گذشته شاهد افزایش پنج برابری حضور کاربران در فضای مجازی هستیم و این استفاده هر روز بیشتر میشود.»
۱۱ روز بعد از این سخنان یعنی روز ۱۰ دیماه نیز روبیکا به عنوان بزرگترین پلتفرم داخلی در اطلاعیهای اعلام کرد که «حدود ۷۰ میلیون سیمکارت و شماره تلفن در روبیکا ثبت شده است.» در این اطلاعیه آمده بود که طبق آمار موجود از کاربران روبیکا، که در بستر فایبربیس مورد استناد است، هماکنون این پلتفرم با دارا بودن بیش از ۱۷ میلیون کاربر فعال روزانه و ۳۵ میلیون کاربر فعال ماهانه، به مسیر خود ادامه میدهد.
پیش از فیلترینگ گسترده پلتفرمهای خارجی در مهرماه سال قبل، آمارهای مرکز پژوهشهای بتا نشان میداد که حدود ۴۷ میلیون ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام فعال هستند. با این توصیف طبق آمارهای دولتی و رسمی، پلتفرمهای داخلی تنها ظرف کمتر از سه ماه از آغاز فیلترینگ گسترده توانسته بودند به اندازه حدود ۸۰ درصد کل تعداد کاربران ایرانی اینستاگرام، کاربر جدید جذب کنند.
مهمتر اینکه ۹۰ درصد این سهم هم به روبیکا به عنوان بزرگترین پلتفرم ایرانی بر میگشت. روبیکا در زمانی که اینستاگرام ۴۷ میلیون کاربر فعال ایرانی داشت مدعی داشتن ۳۵ میلیون کاربر بود.
آخرین بار روز ۶ تیرماه بود که وزیر ارتباطات آمار کاربران فعال ماهانه پلتفرم های داخلی را ۴۰ میلیون نفر اعلام کرد. حدود شش ماه قبل یعنی روز ۲۹ آذرماه سال گذشته هم رضا تقیپور، نماینده مجلس و عضو شورای عالی فضای مجازی در یک برنامه تلویزیونی این آمار را از تعداد کاربران پلتفرمهای داخلی ارائه داده بود: «آخرین آمار منتهی به ۱۵ آذر که توسط مرکز ملی فضای مجازی منتشر شده نشان میدهد کاربران ماهانه روبیکا ۳۵ میلیون کاربر، ایتا ۱۵.۲میلیون کاربر، بله ۹.۸میلیون کاربر و سروش پلاس ۸.۱ میلیون کاربر است. در۳ ماه گذشته شاهد افزایش پنج برابری حضور کاربران در فضای مجازی هستیم و این استفاده هر روز بیشتر میشود.»
۱۱ روز بعد از این سخنان یعنی روز ۱۰ دیماه نیز روبیکا به عنوان بزرگترین پلتفرم داخلی در اطلاعیهای اعلام کرد که «حدود ۷۰ میلیون سیمکارت و شماره تلفن در روبیکا ثبت شده است.» در این اطلاعیه آمده بود که طبق آمار موجود از کاربران روبیکا، که در بستر فایبربیس مورد استناد است، هماکنون این پلتفرم با دارا بودن بیش از ۱۷ میلیون کاربر فعال روزانه و ۳۵ میلیون کاربر فعال ماهانه، به مسیر خود ادامه میدهد.
نفی آمار رسمی در مشاهدات میدانی
برای رد این ادعاها و اثبات بزرگنمایی بسیار زیاد آمارها استقبال شهروندان ایرانی از پلتفرمهای داخلی فقط یک مشاهده میدانی هم کفایت میکرد. در کف جامعه کمتر کسی را میشد یافت که کاربر جدی این شبکههای داخلی باشد، حال آنکه طبق آمارهای رسمی حدود نیمی از جمعیت ایران در این شبکهها عضو بودند. یعنی تقریبا از هر دو نفر، یک نفر.پیش از فیلترینگ گسترده پلتفرمهای خارجی در مهرماه سال قبل، آمارهای مرکز پژوهشهای بتا نشان میداد که حدود ۴۷ میلیون ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام فعال هستند. با این توصیف طبق آمارهای دولتی و رسمی، پلتفرمهای داخلی تنها ظرف کمتر از سه ماه از آغاز فیلترینگ گسترده توانسته بودند به اندازه حدود ۸۰ درصد کل تعداد کاربران ایرانی اینستاگرام، کاربر جدید جذب کنند.
مهمتر اینکه ۹۰ درصد این سهم هم به روبیکا به عنوان بزرگترین پلتفرم ایرانی بر میگشت. روبیکا در زمانی که اینستاگرام ۴۷ میلیون کاربر فعال ایرانی داشت مدعی داشتن ۳۵ میلیون کاربر بود.