به انجمن رمان نویسی بوکینو خوش آمدید.

بوکینو با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی ایجاد شده‌ است و همواره در تلاشیم تا فضایی با کیفیت و صمیمیت را خدمت شما ارائه دهیم. با بوکینو، طعم شیرین و لذت‌بخش موفقیت را بچشید!

ثبت‌نام ورود به حساب کاربری

یاقوتِ نیلگون فام؛

کاربر بوکینویی
سطح
0
 
تاریخ ثبت‌نام
2024-07-30
نوشته‌ها
995
سکه
5,315
می‌دانست که تاکنون راهی دراز آمده است که پشت سر او دور می‌شود و دورتر می‌رود و کوچه‌ها و خیابان‌های دور‌دست آن درهم پیچیده‌اند و ایستاد و سربرگرداند و راه را دید که سوی بار می‌آید و پای بار می‌ماند و بار، کنار چشم‌انداز گرم، با هیکل بلند و پفال، بر ارابه استوار، درون خشک و دربسته و پوشش لعابی سفیدش از هر چیز آنسوی‌تر برتر می‌نمود.

البته انواع لحن روایت در داستان محدود به این هفت نمونه نیست و بررسی و شناخت لحن در داستان یک نوشته می‌تواند همزمان چند لحن را با هم منتقل کند. درست مثل وقتی که همزمان غمگین و امیدوار هستیم.
 
امضا : یاقوتِ نیلگون فام؛
  • پسندیدم
واکنش‌ها[ی پسندها]: mahban

یاقوتِ نیلگون فام؛

کاربر بوکینویی
سطح
0
 
تاریخ ثبت‌نام
2024-07-30
نوشته‌ها
995
سکه
5,315
لحن مثل امضای نویسنده می‌ماند. یک سبک شخصی که به وسیله‌ی ابزارهای زبانی ساخته می‌شود. اصلی‌ترین این ابزارها انتخاب کلمات و توصیف‌های نویسنده هستند. ما معادل با هر مفهوم و شیء کلمه‌های مختلفی داریم و هر شخصیت بر اساس لحن خود یکی از این کلمه‌ها را انتخاب می‌کند.

لحن و شیوه‌ی بیان انواع جمله‌‌ها احساسات گوینده را نشان می‌دهد. اگر فردی عصبانی باشد برای اینکه به کسی بگوید بنشیند کدام عبارت را انتخاب می‌کند؟

«لطفا بشین.»

«بتمرگ.»

«میشه بشینی؟»
 
امضا : یاقوتِ نیلگون فام؛
  • پسندیدم
واکنش‌ها[ی پسندها]: mahban

یاقوتِ نیلگون فام؛

کاربر بوکینویی
سطح
0
 
تاریخ ثبت‌نام
2024-07-30
نوشته‌ها
995
سکه
5,315
احتمالاً انتخاب شما عبارت دوم است چرا که خشم بیشتری در دل خود دارد. همین طور که دیدید برای انتقال یک مفهوم با انتخاب کلمه حس‌های متفاوتی می‌توان ایجاد کرد.

توصیف ابزار مهم دیگری است که نویسنده را برای بیان نگرش، عقاید و احساساتش تجهیز می‌کند. هر پدیده را به شکل‌های مختلف می‌توان توصیف کرد. برای مثال «خورشید» را می‌توان بر اساس سه لحن‌ متفاوت به تصویر کشید:

گلوله‌ی سوزان

سکه‌ی درخشان

کوره‌ی آدم‌سوزی
 
امضا : یاقوتِ نیلگون فام؛
  • پسندیدم
واکنش‌ها[ی پسندها]: mahban

یاقوتِ نیلگون فام؛

کاربر بوکینویی
سطح
0
 
تاریخ ثبت‌نام
2024-07-30
نوشته‌ها
995
سکه
5,315
اما ابزار دیگری که به شکل‌گیری لحن کمک می‌کند علائم نگارشی است. علائم نگارشی راهنماهایی هستند تا لحن پرسشی، تعجبی، امری و… را بهتر از هم تشخیص دهیم. بازی با علائم نگارشی یک متن لحن‌های متفاوتی را ایجاد می‌کند.

در مثالی که از ابراهیم گلستان آورده شد نویسنده با حذف نقطه‌ها لحنی نفس‌گیر و خسته‌کننده را می‌سازد. این انتخاب در راستای تاثیری‌ست که می‌خواهد بر مخاطبش بگذارد و با مضمون داستان تناسب دارد.

پیداکردن لحن شخصی برای نویسندگان کاری زمان‌بر است که نیاز به سال‌ها تجربه‌ی نوشتن و خواندن و نبوغ دارد
 
امضا : یاقوتِ نیلگون فام؛
  • پسندیدم
واکنش‌ها[ی پسندها]: mahban

یاقوتِ نیلگون فام؛

کاربر بوکینویی
سطح
0
 
تاریخ ثبت‌نام
2024-07-30
نوشته‌ها
995
سکه
5,315
چگونه نوع لحن روایت در داستان را انتخاب کنیم؟
در بررسی و شناخت لحن در داستان فهمیدیم که لحن بسته به حال و هوای نوشته انتخاب می‌شود. بعد از اینکه نویسنده هسته‌ی مرکزی نوشته‌اش را شکل می‌دهد، متناسب با فضا و جهان‌بینی‌اش لحن را انتخاب می‌کند.

از مثال‌های انواع لحن در نویسندگی دریافتیم که نویسنده در کتاب‌های غیر داستانی، جهان‌بینی و لحن شخصی خود را پررنگ‌تر منتقل می‌کند. به همین دلیل از لحن و شیوه‌ی بیان انواع جمله‌ می‌توان حدس زد نویسنده طناز یا رسمی و جدی است. یا چقدر نگاه جزئی‌نگر یا کل‌نگر دارد. اگر نویسنده در زندگی‌اش همیشه غر می‌زند و بر تاریک‌ترین بعد هر اتفاق تمرکز می‌کند این فرد همه چیز را منفی تعریف می‌کند. پس بدبینی او در لحن نوشته‌هایش مشخص می‌شود.
 
امضا : یاقوتِ نیلگون فام؛
  • پسندیدم
واکنش‌ها[ی پسندها]: mahban

یاقوتِ نیلگون فام؛

کاربر بوکینویی
سطح
0
 
تاریخ ثبت‌نام
2024-07-30
نوشته‌ها
995
سکه
5,315
اما در کتاب‌های داستانی ممکن است انواع شیوه‌ی بیان در نگارش یا لحن روایت در داستان خود را بر زاویه دید یا شخصیت‌ها سوار کند. لحن باید با مضمون و آنچه کتاب می‌خواهد بگوید یک‌پارچه باشد. مثلاً برای ژانرجنایی نیاز به بیانی ترسناک و معمایی است که نویسنده باید با خلاقیت خود آن را ایجاد کند. لحن به اثربخشی کلام نویسنده کمک می‌کند و انتخاب درست آن این تاثیر را چند برابر می‌کند.

لورا ویتکامب در بخشی از کتاب میانبرهای رمان شیوه‌های استفاده از انواع لحن در نویسندگی را به خوبی تشریح می‌کند. این کتاب برای رمان‌نویس‌ها و داستان‌نویس‌ها بسیار راه‌گشاست.
 
امضا : یاقوتِ نیلگون فام؛
  • پسندیدم
واکنش‌ها[ی پسندها]: mahban

یاقوتِ نیلگون فام؛

کاربر بوکینویی
سطح
0
 
تاریخ ثبت‌نام
2024-07-30
نوشته‌ها
995
سکه
5,315
انواع زاویه دید یا لحن روایت در داستان
در داستان، زاویه دید گاهی لحن در نوشته‌ را نشان می‌دهد. اگر داستان را مثل یک صحنه‌ی نمایش درنظر بگیریم، جایی که دوربین قرار دارد و ما از دریچه‌ی آن به داستان نگاه می‌کنیم را زوایه دید می‌گوییم. این دوربین می‌تواند روی شانه‌ی یک نفر باشد و داستان از نگاه او روایت شود. یا دوربین‌ می‌تواند در بالا کل صحنه قرار گیرد و بدون قضاوت فقط ماجرا را به نمایش بگذارد. پس راوی داستان با نویسنده یکی نیستند.
 
امضا : یاقوتِ نیلگون فام؛
  • پسندیدم
واکنش‌ها[ی پسندها]: mahban

یاقوتِ نیلگون فام؛

کاربر بوکینویی
سطح
0
 
تاریخ ثبت‌نام
2024-07-30
نوشته‌ها
995
سکه
5,315
می‌توان گفت که راوی نماینده‌ی لحن نویسنده در داستان است. اما بسته به شخصیتش لحن انحصاری خود را دارد.

ولادیمیر ناباکوف می‌گوید: «هرچه شخصیت‌های داستان با استعدادتر و پرحرف‌تر باشند، احتمال شباهت آن‌ها به نویسنده از نظر لحن یا رنگ ذهن بیشتر است.»

به یاد داشته باشید که لحن با زایه دید یکی نیست. نویسنده از زاویه دید کمک می‌گیرد تا جهان‌بینی خود را ارائه کند. در اصل، بررسی و شناخت لحن در داستان از جهان‌بینی نویسنده سرچشمه می‌گیرد و در راوی و شکل‌گیری داستان حل می‌شود. انواع زاویه دید یا شیوه‌ی بیان در داستان را نویسنده بر اساس هدف نوشته و پیامش انتخاب می‌کند.
 
امضا : یاقوتِ نیلگون فام؛
  • پسندیدم
واکنش‌ها[ی پسندها]: mahban

یاقوتِ نیلگون فام؛

کاربر بوکینویی
سطح
0
 
تاریخ ثبت‌نام
2024-07-30
نوشته‌ها
995
سکه
5,315
انواع لحن در نویسندگی تجاری
یکی از جریان‌های مهم که در دهه‌های اخیر توسعه یافته، تولید محتوا یا نویسندگی تجاری‌‍‌ست. شاید به نظر بیاید در این سبک نوشتن انتقال لحن اهمیتی نداشته باشد. درحالی‌که بسیار به تاثیرگذاری و ساخت برند سازمان‌ها کمک می‌کند.

هر سازمان و برند یک موجود زنده و پویاست که شخصیت و ویژگی‌های خود را دارد. زبان ارتباط شرکت‌ها با مخاطب را محتوای آن‌ها شکل می‌دهد. تولیدکنندگان محتوا باید با توجه به محصول و مخاطب سازمان شخصیت برند خود را بشناسند و متناسب با ویژگی‌هایش یک لحن خلق کنند. برای مثال شرکتی که مخاطب نوجوان دارد نمی‌تواند لحنی رسمی برای خود انتخاب کند.
 
امضا : یاقوتِ نیلگون فام؛
  • پسندیدم
واکنش‌ها[ی پسندها]: mahban

یاقوتِ نیلگون فام؛

کاربر بوکینویی
سطح
0
 
تاریخ ثبت‌نام
2024-07-30
نوشته‌ها
995
سکه
5,315
اگر دقت کنید در سازمان‌های بزرگ که برندسازی کرده‌اند، در محتوای نوشتاری خود تکه‌کلام و لحن معینی استفاده می‌کنند. این لحن را نه تنها در صحبت‌هایشان، بلکه در محتواهای رسانه‌هایشان نیز پیاده‌ می‌کنند. به کارگیری هوشمندانه‌ی لحن و شیوه‌ی بیان انواع جمله‌‌ از رمزهای موفقیت یک برند محسوب می‌شود.
 
امضا : یاقوتِ نیلگون فام؛
  • پسندیدم
واکنش‌ها[ی پسندها]: mahban
بالا