ایران صنعت خودروسازی قابل توجهی را با تولید سالانه تا ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو در حکومت محمدرضا شاه پهلوی توسعه داد؛[۴] اما پس از انقلاب ۱۳۵۷، به دلیل جنگ ایران و عراق و تحریمهای بینالمللی تولید به شدت کاهش یافت. از اوایل دهه ۲۰۰۰، تولید خودرو در ایران رشد چشمگیری داشته است. تولید انواع خودرو سواری و تجاری در ایران در سال ۱۳۸۴ از مرز یک میلیون دستگاه عبور کرد.[۵] ایران در سال ۲۰۰۹ در رتبه پنجم رشد تولید خودرو، پس از چین، تایوان، رومانی و هند قرار گرفت.[۶][۷] بر اساس آمار OICA، تولید در سال ۲۰۱۳ بهطور چشمگیری کاهش یافت و به کمتر از ۷۵۰ هزار دستگاه خودرو و انواع وسایل نقلیه تجاری رسید.[۸]
تا سال ۲۰۰۱، ۱۳ خودروساز دولتی و خصوصی در ایران وجود داشت که دو شرکت ایران خودرو و سایپا ۹۴ درصد از کل تولید داخلی را به خود اختصاص دادند. ایران خودرو که زمانی رایجترین خودرو در کشور را تولید میکرد - پیکان که در سال ۲۰۰۵ با سمند جایگزین شد - با ۶۱ درصد سعم بازار در سال ۲۰۰۱ بزرگتر بود، در حالی که سایپا ۳۳ درصد از کل تولید ایران را در همان سال به خود اختصاص داد.[۹] تولیدکنندگان ایرانی در حال حاضر انواع مختلفی از وسایل نقلیه از جمله خودروهای سواری، دو دیفرانسیل، کامیون، اتوبوس، مینی بوس و وانت را تولید میکنند. این بخش بهطور مستقیم حدود ۵۰۰ هزار نفر (تقریباً ۲٫۳٪ از نیروی کار) و بسیاری دیگر را در صنایع مرتبط استخدام میکند. حدود ۷۵ درصد از تولیدات داخلی را خودروهای سواری تشکیل میدهند، و وانتها بزرگترین دسته بعدی هستند که حدود ۱۵ درصد را تشکیل میدهند.[۱۰]
پیش از آغاز طرح هدفمندی یارانهها، صنعت نساجی بزرگترین صنعت ایران پس از صنعت نفت بود که در جایگاه ده کشور برتر جهان قرار داشت اما پس از نابودی صنایع نساجی ایران در اثر هدفمندی یارانهها و عدم نوسازی ماشینآلات؛ ایران در این صنعت به جایگاه شصتم جهانی نزول کرد و نساجی جایگاه دوم را به صنعت خودروسازی داد.[۱۱]