علم رایانه یا علم کامپیوتر به مجموعهٔ مطالعاتی گفته میشود که به زیربناهای نظری، روشهای طراحی و ساخت و چگونگی استفاده از رایانه میپردازند.[۱][۲] علوم رایانه رویکردی علمی و عملی به محاسبات (computation) و کاربردهای آن است. این علم به بررسی سیستماتیک: امکانپذیری، ساختار، پیادهسازی و مکانیزمِ محاسبههای روشمند (یا الگوریتم) میپردازد؛ که مبنای آن کسب، نمایش، پردازش، ذخیرهسازی، ارتباط و دسترسی به اطلاعات است.
بنا به نظر پیتر جی. دنینگ، پرسش اساسی در علوم رایانه این است که: چه چیزی میتواند (به نحوی کارآمد) خودکار انجام شود؟[۳] رشته علوم رایانه را میتوان به زیررشتههای نظری و عملی بسیاری تقسیمبندی کرد. بعضی از این زیررشتهها، نظیر نظریه پیچیدگی محاسباتی (که خواص اساسی مشکلات محاسباتی و قابل حل بودن آنها را بررسی میکند) بسیار انتزاعی هستند، این در حالی است که زیررشتههای دیگر مانند گرافیک کامپیوتری به بررسی کاربردهای قابل لمس تر در دنیای واقعی تأکید دارند. اکثر زیررشتههای علوم رایانه بر چالشهای موجود در اجرای محاسبات تمرکز دارند.
بنا به نظر پیتر جی. دنینگ، پرسش اساسی در علوم رایانه این است که: چه چیزی میتواند (به نحوی کارآمد) خودکار انجام شود؟[۳] رشته علوم رایانه را میتوان به زیررشتههای نظری و عملی بسیاری تقسیمبندی کرد. بعضی از این زیررشتهها، نظیر نظریه پیچیدگی محاسباتی (که خواص اساسی مشکلات محاسباتی و قابل حل بودن آنها را بررسی میکند) بسیار انتزاعی هستند، این در حالی است که زیررشتههای دیگر مانند گرافیک کامپیوتری به بررسی کاربردهای قابل لمس تر در دنیای واقعی تأکید دارند. اکثر زیررشتههای علوم رایانه بر چالشهای موجود در اجرای محاسبات تمرکز دارند.